Designinventar A/S | VØ A | Eksamen 13. december 2012

  • HHX 3. år
  • Virksomhedsøkonomi A
  • Godkendt
  • 6
  • 1125
  • PDF

Designinventar A/S | VØ A | Eksamen 13. december 2012

Her finder du en besvarelse af eksamenssættet i Virksomhedsøkonomi A fra 13. december 2012.

OBS. Opgave 3.1 og Opgave 4.1-4.3 besvares ikke.

Følgende opgaver besvares i dette eksamenssæt:
Opgave 1 - Virksomheden - Designinventar A/S
Opgave 2 - Investering - Designinventar A/S
Opgave 3 - Årsafslutning - Designinventar A/S

Indhold

1.1 (5 %)
Forklar, hvilken vækststrategi virksomheden benyttede i forbindelse med lanceringen af Smart Line.

1.2 (5 %)
Forklar, hvilken konkurrencestrategi Designinventar A/S anvender.

1.3 (5 %)
Forklar, hvilket produktionslayout Designinventar A/S benytter.

1.4 (5 %)
Diskuter, om det valgte produktionslayout er velegnet til virksomhedens produktion. Se også virksomhedsbeskrivelsen.

2.1 (5 %)
Forklar, hvilken investeringsårsag der er tale om.

2.2 (5 %)
Opstil investeringsforslagets nettobetalingsstrøm.
De nødvendige informationer fremgår af bilag 1.

2.3 (5 %)
Vurder, om investeringen er lønsom.

2.4 (5 %)
Diskuter, om Designinventar A/S bør investere i malerkabinen.

3.2 (10 %)
Udarbejd en funktionsopdelt resultatopgørelse for regnskabsåret 2011/12 og en balance pr. 30.09.2012. Der skal ikke udarbejdes noter.
I bilag 3 og bilag 4 findes skabeloner, som eventuelt kan benyttes.

3.3 (5 %)
Beregn afkastningsgrad, overskudsgrad, aktivernes omsætningshastighed og egenkapitalens forrentning for regnskabsåret 2011/12.

3.4 (5 %)
Vurder, hvordan Designinventar A/S klarer sig sammenlignet med konkurrenten. Se spørgsmål 3.3.

Uddrag

1.1(5 %) Forklar, hvilken vækststrategi virksomheden benyttede i forbindelse med lanceringen af Smart Line.

Der nævnes i opgavebeskrivelsen for opgave 1, at virksomheden Designinventar A/S er en ordreproduceret virksomhed, som laver individuelle løsninger til sine kunder. I produktionsafdeling er der specialister, som udføre arbejdet i høj kvalitet.

Smart Line serien er et godt supplement til de kunder, som bestiller individuelle løsninger. Dette beviser at det stadig er et marked som virksomheden kender og derfor et nuværende marked.

Virksomheden producerer også alle former for inventar, heriblandt også skabe. Dog er Smart Line, en ny serie i forhold til skabe. Virksomheden ønskede at udvikle sin egen skabsserie(sin egen niche), som kunne bruges til at udjævne arbejdsmængden i produktionen og derved er skabsserien et nyt produkt, som sælges til kunder på det nuværende marked. Der sørges ligeledes for at blive produceret små serier af disse skabe, når der er overskydende kapacitet i produktionen..... Køb adgang for at læse mere

Designinventar A/S | VØ A | Eksamen 13. december 2012

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.