AT synopsis om spiseforstyrrelser

AT synopsis om spiseforstyrrelser

AT synopsis i Biologi A og Fransk B om spiseforstyrrelser og menneskekroppen.

Problemformulering

”Hvordan opstår spiseforstyrrelser, og har det noget med nutidens billede af den ideelle menneskekrop at gøre? Hvordan identificerer man spiseforstyrrelser og hvilke konsekvenser har det for kroppen?”

Problemstillinger:

Hvad er nutidens billede af den ideelle menneskrop?
Hvilke metoder kan man bruge til at se om en person lider af spiseforstyrrelser? Og hvad gør spiseforstyrrelser ved kroppen?

Studienets kommentar

Niveauet på fagene er ikke oplyst af eleven.

Indhold

Indledning
Problemformulering
Problemstillinger
Den ideelle menneskekrop:
Delkonklusion
Identifikation
Delkonklusion
Konsekvenser for kroppen:
Delkonklusion
Konklusion
Litteraturliste

Uddrag

Den ideelle menneskekrop:
Den ideelle menneskekrop har gennem tiden varietet kraftigt. I kulturer hvor der ofte har været mangel på mad, har bløde former og den velnærede krop været et mål. I Kina gik kvinder med så små sko, at deres fødder tog skade og de knap kunne gå. I det antikke grækenland var den smukke man, den atletiske mand og det er formegentlig dette syn på kroppen der minder mest om nutidens. Det er ikke svært at se hvordan ”den ideelle krop” ser ud, man skal bare kigge ind ad et butiksvindue, tænde for fjernsynet eller kigge i et af de populære ”dame”-blade.
MC Solaars sang, ”Victime de la mode”, beskriver ideen om en pige der vil gøre alt for at passe til det ideal hun tror er det rigtige. ”Tous les régimes sur elle furent testés, toutes les tentatives ont été des échecs complets”, man kunne forestille sig at mange piger ville prøve alt der står man skal gøre i diverse blade for at se ”godt” ud. Hun forestiller sig at mænd altid vil kritisere hendes former, ligemeget, hvor meget hun gør ved sig selv ”Maso à l'assaut de ses formes rondelettes”. Hun vil ... Køb adgang for at læse mere

AT synopsis om spiseforstyrrelser

[3]
Bedømmelser
  • 14-03-2012
    virkelig dårlig desværre. og der står intet om den franske metode!
  • 31-01-2010
    Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
  • 15-04-2015
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Der mangler en del...