SOP om Tweens og Medier i Afsætning A og Dansk A

  • HHX 3. år
  • SRP (Dansk A, Afsætning A, SOP)
  • 10
  • 25
  • 8360
  • PDF

SOP om Tweens og Medier i Afsætning A og Dansk A

SOP om Tweens og Medier, som undersøger den nye generations potentiale som forbrugere - i opgaven giver jeg bl.a. en analyse af to reklamer som er målrettet "Tweens", og det etiske i virksomheders målretning af reklamer mod Tweens.
Opgaven er skrevet i Afsætning A og Dansk A.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Abstract 1
1. Indledning 3
1.1 Introduktion til emnet 3
1.2 Problemstilling 4
1.3 Tolkning og afgrænsning 4
2. Redegørelse for begrebet tweens og hvilke medier denne gruppe anvender 4
2.1 Redegørelse for begrebet tweens 4
2.2 Redegørelse for hvilke medier danske tweens anvender 7
3. Analyse af reklamemateriale med henblik på kommunikationsproces og virkemidler 9
3.1 Analyse af Bratz-reklame 10
3.1.1 Sammenligning af Bratz-reklamens virkemidler med Lego-reklame 14
3.3 Analyse af kommunikationsprocessen i Bratz-reklamen 15
4. Diskussion af det etiske i virksomheders promotion rettet mod tweens. 16
5. Konklusion 21
6. Litteraturliste 22
6.1 Bøger 22
6.2 Internetadresser 22
6.3 Artikler 23
6.4 Rapporter 23
6.5 Reklamer 24

Uddrag

"1. Indledning:
1.1 Introduktion til emnet
Du bevæger dig ned af gangen mod din 10-årige datters værelse. Hele huset runger højlydt af Justin Beibers nye superhit ”Never Say Never”. Du banker på døren, men får intet svar. Du tager derefter i håndtaget. Inde på værelset, som engang var prinsesse-lyserødt, står din datter med en hårbørste i hånden, og skråler med foran spejlet på overraskende flydende engelsk.

Ipod'en brager fra højttalerne, fjernsynet er tændt, computeren er tændt, og på computerens skærm spotter du hurtigt Facebook-logoet. Ved siden af computeren ligger bladet Olivia opslået. Kassen med Barbie er gemt væk under sengen, til gengæld ligger Bratz-dukkerne Dana og Cloe stylet på gulvet.

Dette er et almindeligt billede af en pige, som er en del af Tween-generationen. En generation af børn som føler sig voksne, selvom dåbsattesten afslører noget andet. En generation, hvor det at være barn ikke er accepteret. En generation, som ønsker at fremstå ligeså gamle som deres ældre teenage-søskende.

Men til trods for deres ønske om en voksen selvstændighed er de stadig børn, børn som er dybt afhængige af sine forældre . De er fanget mellem barndommen og ønsket om voksenlivet, de er fanget in between.

Identitetssplittelsen giver problemer i flere sammenhænge. Markedsføringsindustriens nyopfundne inte-resse for gruppen har nemlig skabt en generation, som er meget eftertragtet og derfor udsat. Selvom tweens anses for at være den bedst uddannede og mest bevidste generation nogensinde, står de overfor et pres, der ikke kan sammenlignes med noget, der er set før.

For tweens spiller medier, mærkevarer og idoler en afgørende rolle. Tweens ser 40.000 reklamer om året, og spørger ca. 3000 gange om året deres forældre om bestemte mærker eller services . De er magtfulde influenter, som har stor betydning for forældrenes indkøb.

Derfor er det ikke overraskende, at reklame-branchen mange gange er blevet konfronteret med problematikken om at markedsføre sig til børn.

Bekymrede forældre, politikere, forbrugerombudsmanden og danske og internationale interesseorga-nisationer er ikke overbevist om, at børn kan skelne mellem leg og reklame, men er bekymrede for, at virksomhedernes brug af virkemidler i reklamer gør, at børnene bliver manipuleret til køb.

Denne opgave sætter fokus på Tweens, som er en ny generation af superforbrugende individer, som står i samfundets spotlight i mange sammenhænge.

1.2 Problemstilling
I denne opgave vil jeg starte med at redegøre for begrebet tweens. Herunder vil jeg inddrage en redegø-relse af hvilke medier denne gruppe anvender.

Efter redegørelsen, vil jeg analysere en reklame rettet til piger i tweenalderen og derefter kort sammenligne den med en reklame til drenge. I min analyse vil jeg lægge særlig vægt på virkemidler og kommunikationsproces.

På baggrund af min redegørelse og analyse vil jeg slutteligt diskutere det etiske i virksomheders valg af medier og virkemidler ved promotion rettet mod tweens."... Køb adgang for at læse mere

SOP om Tweens og Medier i Afsætning A og Dansk A

[6]
Bedømmelser
  • 01-02-2017
    God opgave, men downloadede forkert haha! Men den fangede mig, så jeg skimmelæste den alligevel - så må det bare være en god opg :D
  • 07-11-2012
    rigtig god opgave som har gode kilder og god inspiration
  • 21-01-2014
    den er virkelig god kan klart anbefaldes
  • 19-01-2014
    Gav god inspiration :-) god opgave