Danskopgave om Den Hemmelige Krig
- STX 2.g
- Dansk A
- 12
- 14
- 3203
Danskopgave om Den Hemmelige Krig
Danskopgave om dokumentarfilmen Den Hemmelige Krig af Christoffer Guldbrandsen fra 2006.
Problemformulering:
- En karakteristik af ”Den hemmelige krig” som dokumentarisk fortælling med brug af fakta- og fiktionskoder.
- En analyse af ”Den hemmelige krig”s form, virkemidler, argumentation og presseetik med fokus på om den formmæssigt repræsenterer en ny type fortælling.
- Diskussion af dokumentarens sandhedsværdi.
Indhold
Indledning 2
Problemformulering: 2
Karakteristik 3
Fakta- og fiktionskoder 3
Det afslørende faktaprogram 3
Berettermodeller 4
Observerende og dybdeborende dokumentar 5
Analyse 5
Forhistorie (0:00) 5
I kandahar (4:55) 5
Guantanamo (7:10) 6
Forsvarsminister (8:10) 6
Tolken (10:25) 6
Human rights watch – john sifton (bevisførelse) (11:45) 6
Konklusion (51:20) 7
Bush og fogh (55.30) 7
Påstande 7
Retoriske virkemidler 7
Illusionen krakelerer 8
En ny type? 9
Belæg 10
Konklusion 10
Litteraturliste 12
Primærlitteratur 12
Sekundærlitteratur 12
Uddrag
Indledning
Christoffer Guldbrandsens dokumentarfilm ”Den hemmelige krig” havde premiere i december 2006. Kun tre dage senere blev den vist på DR2. Den vakte meget stor opmærksomhed i offentligheden, blandt politikere og i medierne, da den omhandlede et af tidens helt store konflikter: Krigen imod terror i Afghanistan. Alligevel blev filmens opmærksomhed rettet imod noget helt andet end Danmarks deltagelse i krigen. Filmen omhandler forholdene vedrørende soldaternes indsats og særligt om de udleverede fanger til Amerikanerne, der behandlede de tilfangetagne i strid med Geneve-konvektionen. Derefter om Danmark derfor deltog i krigen på andre betingelser end dem, folketinget havde tilladt. Kritikken blev hurtigt rettet imod hvorvidt filmen manipulerede seeren ved hjælp af filmiske virkemidler. Mange diskuterede om de påstande der blev fastslået var forkerte og misvisende. Grundet den megen polemik blev filmens påstande og brug af filmiske virkemidler undersøgt. Hovedpåstandene blev godkendt som forsvarlige, men Guldbrandsens problematiske valg og lån af fiktion-genrens virkemidler, gav anledning til undren. Konklusionen blev dog, at filmen levede op til branchens standarder og at de filmiske virkemidler der blev stemplet problematiske, var skyld i at filmen ikke kan bedømmes som traditionel dokumentarfilm.
Spørgsmålet er om man kan opsætte en ny genre indenfor tv-faktaprogrammer, der ligger et sted midt i mellem den fiktive historie og den faktuelle sandhed... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind