Case - Den Danske Banksektor
- HHX 1. år
- Afsætning A
- 10
- 5
- 1394
Brancheanalyse: Case - Den Danske Banksektor
Analyse af den danske banksektor og det er sat ind i figurer osv. Der er også analyseret Jyske Bank.
Bogen hedder Afsætning 1 fra Systime.
Forfattere: Michael Bregendahl, Morten Haase, Jan Halberg Madsen, René Mortensen, Birte Ravn Østergaard.
Del 7 - Opgave 12 under Case.
Lærers kommentar
Opgave 1 - Godt, du mangler dog køberoller
Opgave 2 - Ok, du mangler de konkurrencemæssige positioner.
Indhold
1. Analyser en typisk bankkundes købsadfærd i forbindelse med valg af bank/bankprodukter.
2. Analyser konkurrenceforholdene i den danske banksektor
3. Analyser en selvvalgt banks servicepakke og serviceleverancesystem – Jyske Bank
4. Foretag en analyse af bankernes makromiljø – uafhængige omverden – og forklar, hvorledes de forskellige omverdensfaktorer påvirker bankens indtjeningsmuligheder.
Konklusion
Uddrag
Maslows behovspyramide: Behovet for bankkunder ligger under
behov for tryghed og sikkerhed. Tryghed og sikkerhed stiller de behov at
man ønsker et godt arbejde, en god løn og at der altid er det nødven-
dige som mad. Det er også at der er alle de praktiske ting til hjem-
met og en selv. Derfor er det også nødvendigt at man har sine penge et trygt og sikkert sted, i en bank man har et godt kendskab til.
Behovet for at man har en god bank er et effektivt behov da det er et behov man skal have dækket. Det er nødvendigt at have en bank.
Det sociale købemotiv har meget med valg af bank at gøre. Unge bibeholder for det meste den bank de er opvokset med, det vil sige at det går i arv og er under påvirkning af forældre, bedsteforældre, mm. Hvis man flytter fra hjembyen, er der nogle der beholder deres bank og kører gerne langt for at komme til deres bank. Andre finder en partner, der har en anden bank og derved flytter sine penge til partnerens bank. Det munder derefter ud i at en bank er bandwagon, altså noget andre køber.
Derimod kan det også være funktionel købemotiv, da det er nødvendigt at have en bank og have et... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind