Case: Den danske banksektor | Besvarelse

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 5
  • 1629
  • PDF

Case: Den danske banksektor | Besvarelse

Besvarelse til casen "Den danske banksektor"

1. Analyser en typisk bankkundes købsadfærd i forbindelse med valg af bank/bankprodukter.

2. Analyser konkurrenceforholdene i den danske banksektor.

3. Analyser en selvvalgt banks servicepakke og serviceleverancesystem.

Foretag en analyse af bankernes makromiljø – uafhængige omverden – og forklar, hvorledes de forskellige omverdensfaktorer påvirker bankens indtjeningsmuligheder.

Lærers kommentar

Flot besvarelse.
I har meget med og mange gode besvarelser

Uddrag

Opgave 2
Analyser konkurrenceforholdene i Den Danske Banksektor
Jeg vil vurdere at bankverdenens konkurrenceforhold er snæverkonkurrence. For alle ved hvad en bank er og hvad en bank står for, så de ligger i den ”samme produkt” kategorien, hvilket gør konkurrenceforholdene til snæverkonkurrence i konkurrencetragtmodellen.
Men det er derimod hvordan og hvorledes en bank kan tiltrække sine bankkunder, som kan øge konkurrenceforholdene. Fx kan en stor bank, lad os sige Nordea, reklamere meget mere end en lille lokal bank for eksempel kan. Nordea har råd til det, og hvis det ikke lige lykkedes med at få flere kunder via reklamation, så har Nordea stadig massere af penge, og ville ikke være i nærheden af at gå konkurs, i modsætning til en lille bank, som skal bruge meget kapital på en reklame, som måske ikke engang ville nytte noget, da den lokale bank måske kun er udbredt i kommunen, og det i forhold til Nordea som er rundt i hele Danmark, så ville det være besværligt for kunden og skulle måske køre flere hunrede kilometer for at få lov og låne nogen penge osv... Køb adgang for at læse mere

Case: Den danske banksektor | Besvarelse

[4]
Bedømmelser
  • 28-03-2014
    - Efter kun at have læst første punkt i opgaven, så vil jeg sige at det er en opgave af meget ringe kvalitet. Der bliver næsten ikke brugt nogen fagudtryk, og det virker mest som noget snik-snak der bliver fyret af.
  • 28-03-2012
    En simpel gennemgang af kunders købsadfærd på Bankmarkedet.
  • 09-04-2014
    rigtig fin opgave, den hjalp os godt på vej! ;)
  • 25-02-2013
    Udemærket opgave.. den var informativ..