Her finder du vores opgavehjælp til opgaven Wally and Whiz’ internationalisering, der blev brugt til skriftlig eksamen i Afsætning A på HHX d. 20 maj 2021.
Opgavesættet består af fem opgaver, der handler om vingummiproducenten Wally and Whiz. På de følgende sider forklarer vi dig, hvordan vi løser de fem opgaver:
Her ser du et uddrag fra Opgave 3
Der findes en række internationaliseringsmodeller. Vi kan se træk fra tre modeller i Wally and Whiz’ internationalisering:
Uppsala-modellen beskriver, at virksomheder bevæger sig langsomt ud på eksportmarkedet. Ifølge modellen vil virksomhedernes markedsspredning starte med lande, der minder om hjemmemarkedet, hvorefter man senere vil eksportere til mere fremmedartede lande med større miljøafstand.
Det ser vi også hos Wally and Whiz. Vi ved, at virksomheden er til stede i 1000 butikker i nærområdet. Det er sandsynligvis Tyskland og Norden. Tyskland er også udvalgt som virksomhedens store eksportsatsning. De andre nordiske lande og Tyskland er nogle af de lande med mindst miljøafstand til Danmark.
Ifølge modellen vil internationaliseringen foregå i fire faser, hvor man går fra sporadiske handler med udlandet til at have produktion i udlandet. I bilagene ser vi, at Wally and Whiz bevæger sig langsomt frem. Virksomheden har også en række reaktive eksportmotiver, hvilket ifølge Uppsala-modellen kendetegner perioden med sporadisk eksport.
Ifølge bilag 8 har virksomheden fået en salgsdirektør i Tyskland. Det tyder på, at Wally and Whiz bevæger sig mod fase 3 i Tyskland. Fase 3 går ud på at virksomheden etablerer eget salgsselskab i udlandet.