Opgave 3

Analyser Wally and Whiz’ internationalisering.

Vi bliver bedt om at analysere virksomhedens internationalisering. Vi ved fra bilag 1, at virksomheden sælger i hele verden, og at virksomheden har ambitioner om at blive det næste danske eksporteventyr. Vi ved også fra bilag 3, at Tyskland og Sydafrika er i fokus i forhold til eksport, mens indsatsen i Storbritannien og Mellemøsten vil blive nedskaleret. Bilag 8 fortæller os, at virksomheden er tæt på en distributøraftale med Australien, og at man vil bruge private label i USA, da Wally and Whiz anser dette marked for at være “for vildt”. Med det mener man nok, at det er et stort og komplekst marked.

Nedenfor gennemgår vi de ting vi synes det er relevant at komme ind på, når vi skal snakke om internationalisering. 

Eksportmotiver

Eksportmotiver er virksomhedens årsager til at begynde at eksportere og dermed sætte gang i en internationalisering. Man skelner mellem interne og eksterne årsager samt reaktive og proaktive årsager. I det følgende gennemgår vi Wally and Whiz' eksportmotiver.

Interne reaktive eksportmotiver

Interne reaktive eksportmotiver er ting internt i virksomheden, der tvinger den til at overveje eksport. I Wally and Whiz er det interne reaktive eksportmotiv ønsket om sæsonudjævning. I bilag 6 får vi at vide, at virksomheden kæmper med at sprede sin omsætning ud over hele året. På nuværende tidspunkt ligger ca. 65 % af omsætningen i fjerde kvartal. Det er altså hovedsageligt julen, der driver omsætningen. Eksport er en måde at forsøge at sprede omsætningen ud.

Et andet internt reaktivt eksportmotiv er ledig kapacitet. At Wally and Whiz har kunne øge bruttofortjenesten markant uden stigende personaleomkostninger tyder på, at der er lav kapacitetsudnyttelse. 

Interne proaktive eksportmotiver

Interne proaktive eksportmotiver er ting internt i virksomheden, der motiverer den til at eksportere. I Wally and Whiz er der flere interne proaktive eksportmotiver:

For det første er det tydeligt, at ledelsen har eksportambitioner. CEO Kristian Them Hansen siger blandt andet i bilag 1 og 8, at han håber at blive Danmarks næste eksporteventyr. Og i bil...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind