Help a Dane

Få hjælp til at analysere kampagnefilmen Help a Dane, udgivet af Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden. Vi går i dybden med filmen og giver dig idéer til analyse af, hvordan  humor og filmiske virkemidler bruges til at kommunikere budskabet. 

På denne side får du en præsentation af Help a Dane og et resumé, som giver dig overblik over indholdet. På de næste sider går vi så i dybden med analyse og fortolkning af kampagnefilmen. Du kan finde hjælp til analyse af humor i filmens kommunikationog de filmiske virkemidler samt idéer til fortolkning af Help a Dane.  

Præsentation og resumé

Titel: Help a Dane
Afsender: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Udgivelse og dato: Udgivet i 2017 på forskellige internetsider, blandt andet Facebook
Genre: Kampagnefilm

Kampagnefilmen begynder med at vise nogle forskellige danskere, som ligger på strande under sydens sol og bliver forbrændt. Vi hører Michael Bertelsens voice over, som henvender sig til danskerne og fortæller, at vi har et problem med, at vi ikke beskytter os godt nok mod solen, når vi tager på strandferie. Vi ser en gruppe solforbrændte danskere, som står i et lokale, hvor Michael Bertelsen samtidig sidder ved et skrivebord. Han sender en bøn til grækere, italienere, franskmænd, spaniere og thaier om at hjælpe en dansker i solen. 

Budskabet når ud til disse folk, som tager imod det og lover at hjælpe danskerne med at beskytte sig med skygge, solhat og solcreme. Over 11.000 har meldt sig som ambassadører for dette formål, og vi ser, hvordan folk i syden hjælper danskere i solen ved at uddele solhatte, solcreme og sætte parasoller op. 

Til slut synger to spaniere en sang på dansk, som minder os om at huske solcreme og skygge. Samtidig ser vi en lang liste med navne på alle de folk, der har meldt sig som ambassadører for Help a Dane-kampagnen.

Help a Dane (2:35)

Mere hjælp til analysen

Analyse af kampagnefilm

Har du brug for mere hjælp, kan du læse vores analysemodel til kampagnefilm i Dansk.