Perspektivering
Her giver vi dig idéer til, hvordan du kan lave en perspektivering, som inddrager kommunikationsformen i Faktaark solcreme og i Help a Dane. Perspektiveringen skal handle om opgavens overordnede emne, som er virkemidler i forskellige kampagneformer.
Bemærk: Ordet “kommunikationsformen” dækker over virkemidler, som bruges i kommunikationen af kampagnerne. Derfor bruger vi ordene “virkemidler” og “‘kommunikationsform” om stort set det samme i vores tekst.
To kampagnetyper som står i kontrast til hinanden
I en perspektivering til emnet kan du komme ind på, at virkemidlerne i Faktaark Solcreme står i modsætning til virkemidlerne i Help a Dane. Dermed er deres kommunikationsformer forskellige. De er repræsentanter for to forskellige kampagnetyper, en informativ kampagnetype (Faktaark Solcreme) og en humoristisk kampagnetype (Help a Dane).
Faktaark Solcreme er meget informativ og saglig og bruger ikke humor som virkemiddel, hvorimod humor er et grundlæggende virkemiddel i Help a Dane. Faktaark Solcreme taler først og fremmest til modtagernes fornuft, mens Help a Dane især taler til modtagernes følelser i kraft af virkemidler som humor og satire.
Help a Dane bruger virkemidler som overdrivelse, kontrast og stereotyper til at ...