Humor i kommunikationen
Her ser vi nærmere på brugen af humor i kampagnefilmen Help a Dane. Vi har fokus på at analysere, hvordan humor anvendes til at kommunikere budskabet, sådan som opgaveformulering siger.
Overdrivelser og kontraster skaber humor
To meget brugte virkemidler til at skabe humor er overdrivelse og kontrast. Kampagnefilmen overdriver, når den viser danskernes forbrændte kroppe, fx da vi ser flokken af danskere i studiet (0:35). De er ekstremt tydeligt solskoldede på de steder, hvor en normal t-shirt eller undertrøje ikke dækker, dvs. i ansigtet, på brystet og på arme og ben. Én af mændene i forreste række har endda en hvid hånd aftegnet tydeligt på maven, hvilket tyder på, at han er faldet i søvn i solen uden at bruge solcreme.
Disse overdrevne solskoldninger ses også på kampagneplakater, der er sat op i ferielandene (0:55), og på den thailandske apotekers billede af “sunburn” (1:45). Overdrivelsen er sjov, fordi den giver et ekstremt billede af, hvor solglade og dumme vi danskere er.
Overdrivelserne er med til at sætte kampagnefilmens budskab på spidsen. Når vi ser de ekstremt solskoldede danskere, forstår vi tydeligt, hvorfor det er vigtigt at beskytte sig mod solen.
En anden form for overdrivelse finder vi i sekvensen med den thailandske skoleklasse, som lærer at sige “skygge”, “solhat”, “solcreme” og “Help a Dane” (1:50). Det er en overdrivelse, fordi det giver et billede af, at thaier tager emnet meget alvorligt og ligefrem underviser deres unge...