Eksempelbesvarelse

Herunder finder du et eksempel på besvarelse af opgaven ”Ungdom og dannelse”. Eksemplet er en besvarelse af opgave 4 fra dansk skriftlig eksamen på STX torsdag den 11. august 2016…

...

Ungdom og dannelse

Fordybelse er en vigtig egenskab at besidde, især i en læringsproces, men hvis der kommer tusind indtryk ind, kan det være svært at holde koncentrationen. Hvis man har historieundervisning, men samtidig modtager billeder på Snapchat, shopper tøj på internettet og opdaterer Facebook News Feed’et hvert femte minut, så forsvinder en del af fordybelsen. Ungdommen i dag skal kunne forholde sig til flere ting på én gang, og derfor kan man frygte, at fordybelsesevnen er på vej væk. Den frygt har i hvert fald tidligere landbrugslærer Henrik Okkels, som er forfatter til artiklen ”Slapheden breder sig” fra Politiken den 28. maj 2011. Her udtrykker han dyb frustration over ungdommen, undervisningen og fordybelsesevnen. Hvorfor opstår frygten? Og er der egentlig grund til bekymring?

Okkels’ hovedpåstand i artiklen er, at vi lever i et overfladisk samfund, hvor fordybelse fylder alt for lidt for ungdommen. Den unge generation har svært ved at koncentrere sig og holde fokus, og pga. multitasking bliver alt det, vi beskæftiger os med, gjort dårligere. Der er en stor mangel på tålmodighed og vedholdenhed, som dygtiggørelse kræver, og i skolerne bliver der brugt alt for lang tid på overhovedet at få ro. Ifølge Okkels er det ikke en mere spændende og underholdende undervisning, der skal til. Der skal stilles krav, og der skal ikke på samme måde tages hensyn til elevernes forudsætninger og forventninger. Eleverne behøver ifølge Okkels ikke føle sig underholdt i skolen, for underholdning har de nok af i fritiden. Det er et problem, at eleverne kun vil beskæftige sig med de ting, som de selv kan se nytten af. ”Læreren skal som en ekstra curlingmor gøre isen glat foran barnet”, skriver han. Han sammenligner undervisningen i dag med undervisningen for 40-50 år siden, hvor eleverne fra studiefremmede hjem tog kampen op, selvom der ikke blev taget et specielt hensyn til dem. Okkels henviser i artiklen til bogen ”Årgang 2012” af Søren Schultz Hansen, som citeres for, at det er et overgreb mod børnenes sociale liv, hvis de nægtes adgang til deres smartphones ved middagsbordet. Men Okkels er meget uenig. Ifølge ham er det meget vigtigt at kunne fordybe sig og have samvær med dem, man rent faktisk er sammen med. ”Hvad med lidt unplugged samtale?”, spørger han i artiklen. Den sociale mobilitet ændrer si…

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind