Slapheden breder sig
På denne side kan du få hjælp til at arbejde med debatindlægget ”Slapheden breder sig” af Henrik Okkels. Vi ser på synspunkterne om ungdom og dannelse, og vi giver dig hjælp til at finde ud af, hvordan skribenten argumenterer for synspunkterne. Du vil også få inspiration til at diskutere debatindlæggets synspunkter og temaet om ungdom og dannelse mere generelt.
Opgavehjælpen er rettet mod opgave 4 fra dansk skriftlig eksamen på STX torsdag den 11. august 2016. Du vil også kunne bruge opgavehjælpen, hvis du arbejder med teksten på en af de andre ungdomsuddannelser.
Resume af teksten
Afsender: Henrik Okkels, pensioneret landbrugslærer
Udgivelse og dato: Politiken 28. maj 2011
Genre: Debatindlæg
Henrik Okkels angriber med sit debatindlæg nutidens unge. Han mener, at de mangler vedholdenhed og basal dannelse. Som eksempel har han sin kones klaverelever, som hverken kan finde ud af at pudse næse eller selv gå hen til klaverundervisningen. Ingen gider længere at lægge det arbejde, der skal til for at blive god til noget, mener han.
Han inddrager også to eksperter. Den ene efterlyser mere fantasifuld undervisning i skolen. Den anden argumenterer for, at børn altid skal have adgang til deres sociale netværk på deres smartphones. Okkels afviser begge eksperter og skælder ud over, at ingen længere stiller krav til børn og unge, men i stedet gør alt for at behage dem. Han bruger det også som en form for forklaring på, hvorfor den sociale mobilitet er gået i stå i Danmark, det vil sige den enkeltes mulighed for at stige til en højere position i samfundet.
Han konkluderer, at vi længe har levet i en kultur, som er ramt af overfladiskhed uden refleksion, indsigt og fordybelse. Han mener, at unge før i tiden var meget bedre til at indordne sig og få noget ud af undervisningen, fordi de var mere vedholdende.