Begreber
- Borgernes dagsorden
- Cherry picking
- Defensivt spin
- Den politiske dagsorden
- Den politiske kampagne
- Framing
- Issue-mapping
- Kognitiv dissonans
- Medialisering
- Mediernes dagsorden
- Mediernes dagsordenssættende rolle
- Newspeak
- Nyhedskriterier
- Offensivt spin
- Politisk kommunikation
- Politisk meningsdannelse
- Priming
- Proaktivt spin
- RAS-modellen
- Reaktivt spin
- Spin
- Spindoktor
- Wedge issue
...
Den politiske kampagne
Den politiske kampagne er en speciel form for politisk kommunikation. Tidligere var den politiske kampagne den politiske kommunikation i tiden op til og under en valgkamp. I dag er den politiske kampagne permanent. Den bygger på otte faktorer:
- Der skal være en rød tråd i den politiske kommunikation.
- Den politiske kommunikation skal bredt ud i medierne.
- Nyheder er ikke tilstrækkelig til at holde den politiske kommunikation kørende. Vælgerne interesserer sig for ting, der er relevante for dem. Det er ikke nødvendigvis ting, der har nyhedsværdi.
- Det er vigtigt at kommunikere partiets politiske identitet (partiets ideologiske værdier og holdninger) til vælgerne.
- Det er vigtigt med personlig tilstedeværelse. Vælgerne skal føle sig hørt og at de er i dialog med partiet.
- Der skal føres valgkamp mellem valgene.
- Al kommunikation skal koordineres.
- Partisoldaterne skal sprede partiets budskaber på forskellige medier. Partisoldater er medlemmer fra ungdomsafdelingen og frivillige.…
...
Newspeak
Newspeak er en spinteknik, hvor man bruger positive ord om noget negative eller finder på et nyt ord. Det er eksempelvis newspeak at kalde en besparelse for en effektivisering. …
...
Politisk meningsdannelse
...
RAS-modellen
Zallers RAS-model handler om, hvordan og hvorvidt vælgernes meningsdannelse på…
...
Spindoktor
En spindoktor er en politisk rådgiver, der hjælper politikere eller partier med at styre den politiske dagsorden.…