Begreber

...

Den politiske kampagne

Den politiske kampagne er en speciel form for politisk kommunikation. Tidligere var den politiske kampagne den politiske kommunikation i tiden op til og under en valgkamp. I dag er den politiske kampagne permanent. Den bygger på otte faktorer:

  1. Der skal være en rød tråd i den politiske kommunikation.
  2. Den politiske kommunikation skal bredt ud i medierne.
  3. Nyheder er ikke tilstrækkelig til at holde den politiske kommunikation kørende. Vælgerne interesserer sig for ting, der er relevante for dem. Det er ikke nødvendigvis ting, der har nyhedsværdi.
  4. Det er vigtigt at kommunikere partiets politiske identitet (partiets ideologiske værdier og holdninger) til vælgerne.
  5. Det er vigtigt med personlig tilstedeværelse. Vælgerne skal føle sig hørt og at de er i dialog med partiet.
  6. Der skal føres valgkamp mellem valgene.
  7. Al kommunikation skal koordineres.
  8. Partisoldaterne skal sprede partiets budskaber på forskellige medier. Partisoldater er medlemmer fra ungdomsafdelingen og frivillige.…

...

Newspeak

Newspeak er en spinteknik, hvor man bruger positive ord om noget negative eller finder på et nyt ord. Det er eksempelvis newspeak at kalde en besparelse for en effektivisering. …

...

Politisk meningsdannelse

Politisk menings…

...

RAS-modellen

Zallers RAS-model handler om, hvordan og hvorvidt vælgernes meningsdannelse på…

...

Spindoktor

En spindoktor er en politisk rådgiver, der hjælper politikere eller partier med at styre den politiske dagsorden.…

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind