Zallers RAS-model

John R. Zaller undersøger, hvorvidt og hvordan vælgere bliver påvirket af politisk kommunikation. Han deler vælgerne op i tre grupper:

  1. En gruppe vælgere, der har meget lidt eller ingen politisk opmærksomhed. Det vil sige personer, der ikke går op i politik og som ikke forstår politik.
  2. En gruppe vælgere med en gennemsnitlig politisk opmærksomhed.
  3. En gruppe vælgere med stor politisk opmærksomhed. Det vil sige, at de går meget op i politik, har gjort sig overvejelser om politiske emner og som har en god forståelse af politik.

Ifølge Zaller har politisk opmærksomhed stor indflydelse på, hvorvidt politikerne kan påvirke vælgernes holdninger med deres politiske kommunikation. Politisk opmærksomhed har nemlig to modstridende effekter:

  1. Jo mere politisk opmærksom du er, desto større...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind