[0]

Politisk kommunikation

Politisk kommunikation er kommunikation af politiske budskaber. Det kan både være politikernes budskaber til borgerne samt borgeres og journalisters henvendelser til politikerne. I dette kompendium har vi hovedsageligt fokus på, hvordan politikerne formidler deres budskaber til borgerne samt hvordan borgerne påvirkes af de politiske budskaber. Medierne har en stor andel i formidlingen af den politiske kommunikation og du kan derfor opleve overlap med vores kompendium om Medier

I kompendiet kommer vi ind på:

Her kan du læse et uddrag fra siden Politisk spin

Reaktivt spin handler om, at man reagerer på noget. Det vil typisk være, at man skal lave en strategi for, hvordan man retter op på en historie eller en skandale, der allerede er på den politiske dagsorden.

En måde at reagere på er ved at lave et modangreb. Det kan være ved at angribe ens politiske modstandere i håb om, at fokus kommer på dem i stedet. Eksempelvis ved at anvende stråmænd. At lave en stråmand betyder, at man pådutter en modstander et overdrevet synspunkt som man derefter angriber. 

Man kan også forsøge at underminere dem, der har bidraget til den negative historier. Det kan eksempelvis være ved at sætte spørgsmålstegn ved mediernes eller eksperters troværdighed. Under valgkampen i 2022 kom der eksempelvis en række negative historier frem om Søren Pape Poulsen. Her valgte Konservative Folkeparti at rette et modangreb mod Ekstra Bladet, der havde bragt mange af historierne.

En anden metode er at erkende, at man har lavet en fejl, men samtidig præsentere en ny løsning på det pågældende problem. På den måde viser man, at man tager problemet seriøst, hvilket i nogle tilfælde kan vende borgernes syn på politikerne. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Politisk kommunikation

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.