I denne opgavehjælp hjælper vi dig til at skrive en analysere, fortolke, sammenligne og perspektivere digtet ”Aftensang” af Adam Oehlenschläger og maleriet ”Drømmeren (ruinerne af Oybin kloster) af Caspar David Friedrich.
Opgaven har titlen "Aftensang og Drømmeren". Den stammer fra skriftlig eksamen i Dansk A på HHX 16. maj 2023.
Vi guider dig til at forstå opgaveformuleringens krav, og du får nogle arbejdsspørgsmål, som kan hjælpe dig med at få hul på opgaven.
Så ser vi nærmere på, hvordan du kan analysere og fortolke digtet. Derefter får du hjælp til at analysere og fortolke maleriet. Til sidst giver vi dig hjælp til at sammenligne og perspektivere.
Du kan også vælge at lytte til vores podcast, hvor vi gennemgår opgaven og teksterne trin for trin.
Her kan du læse vores generelle råd om brugen af opgavehjælp.
Her kan du læse et uddrag fra opgavehjælpen:
”Aftensang” af Adam Oehlenschläger og ”Drømmeren (ruinerne af Oybin kloster)” er begge værker, som er typiske for romantikken. Solnedgangen er et motiv, som går igen i mange digte og malerier i romantikken. F.eks. Schack von Staffeldts digte ”Indvielsen” og ”Liljen og Dugdraaben”.
Ved solnedgang befinder man sig på tærsklen mellem dagen og natten, og netop det øjeblik var særligt inspirerende for de romantiske digtere. De følte ofte, at solnedgangen også placerede dem på tærsklen mellem den fysiske og den åndelige verden og lod dem ane, hvordan det fysiske og det åndelige i grunden er forbundet.
Både det lyriske jeg i digtet og den unge mand i billedet er eksempler på det romantiske geni. De er særligt følsomme, kunstneriske individer, som er i stand til at ane, hvordan den guddommelige ånd er til stede i det jordiske. Den slags anelser er dog kun forbigående. Derfor er de også begge prægede af en dyb længsel efter det åndelige. Denne længsel er også et typisk tema i romantikken.
Grundfølelsen i begge værker er dog harmoni. Maleriets symmetriske komposition giver os en fornemmelse af, at det guddommelige er til stede på jorden. Det samme gør den afklarede, fortrøstningsfulde tone i digtet.