Personkarakteristik
Det er vigtigt at fokusere på personerne og deres indbyrdes forhold i en kort tekst som ”Månestrålesofaen”. Den vigtigste person er jegfortælleren, så vores analyse fokuserer i høj grad på hende. Vi kigger også på forældrene og deres handlemåder, og vi gennemgår, hvilken virkning det har, at personerne er almindelige.
- Jegfortællerens udseende viser, at forældrene glemmer hende
- Jegfortællerens sprogbrug og handlemåde viser, at hun ikke accepterer skilsmissen
- Forældrenes handlemåder viser, at de ikke kan rumme datterens sorg og vrede
- Personerne er almindelige
- Forholdet mellem fortælleren og forældrene er præget af stilhed og afstand
Jegfortællerens udseende viser, at forældrene glemmer hende
Fortælleren i ”Månestrålesofaen” har en natkjole på, da hun får at vide, at faren vil flytte fra fortælleren og moren. Hun er ikke kommet i sit hverdagstøj endnu, fordi hverken moren eller faren har overskud til at hjælpe hende i tøjet. De fokuserer på sig selv, og fortælleren går derfor stadig rundt i sit nattøj.
Fortælleren bemærker selv, at det er, som om familien ikke har ”taget dagen” endnu, da faren fortæller om sin beslutning. Det betyder, at de ikke er kommet rigtig i gang med dagen, og hendes natkjole viser det samme. Det er, som om familien er gået i stå.
Fortælleren beskriver sit nattøj i samme sætning, som hun beskriver familiens stue. Stuen er også præget af forsømmelse, og det ser vi bl.a. i beskrivelsen af lyset i stuen: ”Januarlyset kunne ikke stille noget op i vores ørkesløse forbrugte efter-jul stue, eller også var gardinerne endnu ikke trukket fra, selv om det var langt op ad formiddagen”. Forældrene virker til at have glemt alt omkring sig i deres krise, og fortællerens natkjole forstærker følelsen af, at de har glemt hende.
Jegfortællerens sprogbrug og handlemåde viser, at hun ikke accepterer skilsmissen
Fortælleren i ”Månestrålesofaen” både taler og handler flere gange i teksten som et barn. Tekstens begivenheder sker også, mens fortælleren er et barn, men samtidig er teksten skrevet i datid. Det gør, at vi føler, at fortælleren ikke længere er et barn.
Vi kan se, at fortælleren tydeligt reagerer som et barn på nyheden om, at hendes forældr...