Skildringer af kvinders livs­betingelser i Det Moderne Gennembrud

I denne opgavehjælp hjælper vi dig med at skrive en analyserende artikel om skildringer af kvinders livsbetingelser i Det Moderne Gennembrud fra skriftlig eksamen i Dansk A på HF den 11. august 2020. Opgaven tager udgangspunkt i novellen “En Historie fra Skumringen” af Herman Bang. 

Den analyserende artikel går ud på at lave en analyse og fortolkning af forholdet mellem personerne i novellen, herunder herunder hvordan komposition og den impressionistiske skrivestil understøtter skildringen af kvinders livsbetingelser.

Udover analysen indeholder opgavehjælpen et resumé af novellen og ordforklaringer til de svære ord. Vi hjælper dig desuden med at forstå opgaveformuleringens krav og perspektivere novellen til maleriet “Mon han dog ikke skulle komme?” af Christen Dalsgaard.

Uddrag

Herunder kan du læse et uddrag af vores opgavehjælp:

Kompositionen og skrivestilen uddyber Emilies livsbetingelser

Udover personskildringerne bruger novellen kompositionen og den impressionistiske skrivestil til at skildre kvinders ringe livsbetingelser under Det Moderne Gennembrud. Kompositionens flashbacks uddyber den fælles, mere lykkelige fortid, som Emilie har haft med den unge mand, og dermed forstår vi bedre dybden af den smerte, hun oplever i nutiden, på den sidste aften sammen med ham. 

De impressionistiske træk kommer blandt andet til udtryk som “huller” i teksten i form af prikker og tankestreger. Kombineret med en brug af dramatisk præsens har det den virkning, at Emilies oplevelse af aftenen og mandens afvisning står skarpt. Samtidig beskrives begivenhederne på en scenisk og objektiv måde, som overlader en del af fortolkningen til læseren. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Skildringer af kvinders livsbetingelser i Det Moderne Gennembrud

[6]
Bedømmelser
  • 07-04-2024
    Givet af 1.g'er på STX
  • 22-01-2024
    Givet af HF-elev på 2. år
  • 28-11-2023
    Givet af HF-elev på 2. år
  • 12-01-2023
    Givet af 3.g'er på STX