Filmiske virkemidler

...

Kameraføring og billedbeskæring viser os Ida og hendes krop 

Generelt benytter dokumentaren sig af rolig kameraføring og en billedbeskæring, der giver os mulighed for at se Idas krop, som den er. Tykke Ida indledes med en introsekvens (00:00-00:37), hvor kameraet er holdt i stillbillede. Her ser vi en glad Ida opføre en vild dans for os i sin lejlighed til lyden af høj rytmisk musik. Billedbeskæringen er primært halvtotal, så vi ser hendes nøgne ryg, mave og lår, før vi ser hendes ansigt. (Se også billedet ovenfor; her ses Ida i total).

Faktisk går der hele 7 sekunder, før vi ser Idas ansigt. Dermed peger brugen af stillbillede og billedbeskæring - ligesom dokumentarens logo - på, at vi fokuserer på den overvægtiges krop, før vi se…

...

Klipning og kameravinkler giver en autentisk skildring af Idas liv og krop

Uddraget fra Tykke Ida anvender langsom klipning. Det vil sige, at der ikke klippes særligt tit. Vi har fx god tid til at følge Ida købe og spise en is eller gøre sig klar til sin elsker. Den mest dynamiske scene i uddraget er den montagesekvens, hvor vi hører om Idas aktivisme (01:43-02:14). Her skifter vi fra et fokus på Ida som privatperson til Idas offentlige persona, altså hende…

...

Voice over og underlægningsmusik understøtter billedsiden

Især i første halvdel af dokumentaruddraget er der noget reallyd i form af snak og trafik ude på gaden. Det giver umiddelbart et realistisk og naturligt indtryk. Vi har det, som om vi er fluen på væggen i Idas dagligdag. 

Der er dog også asynkron lyd (ekstern lyd). I montagesekvensen om Idas aktivisme er hendes stemme lagt ind som en voice over (01:43-02:14), så den uddyber billederne. Vi hører også effektlyd i form af et mobilkameras blitz. Her samarbejder voice over, effektlyd og billeder o…

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind