Filmiske virkemidler

Logoet viser, at fyrenes ydre handler om deres indre

Når du skal analysere, hvordan de filmiske virkemidler bruges til at fremstille de fire unge mænd og deres kroppe i DR3-dokumentaren Hård udenpå, kan du fx begynde med titlen. Den toner frem på skærmen - næsten som et logo - som afrunding på introsekvensen: “HÅRD UDENPÅ” (01:02-01:11). De kantede blokbogstaver er umiddelbart store og stærke ligesom mændene i dokumentaren, men de begynder langsomt at gå i stykker. 

Symbolikken i dét går op for os under de efterfølgende interviews, hvor det bliver klart, at fyrene faktisk har et dårligt selvværd og kompenserer ved at opstille et hårdt ydre.

Det ellers så solide logo begynder gradvist at gå i stykker (01:10).

Virkning

Titlen er analytisk interessant på flere måder. Selve ordvalget peger - ligesom titlen Tykke Ida - på, at det her handler om kroppen, altså det ydre. Og vi ser da også med det samme, at en velholdt krop betyder utroligt meget for de fire mænd. Brugen af blokbogstaver har den virkning, at logoet fremstår hårdt og stærkt - præcis som mændene gerne selv vil fremstå i omverdenens øjne. 

Men så følger en grafik, hvor logoet langsomt krakelerer ligesom en facade. Det kan vi tolke som et symbol på, at de her mænd i virkeligheden har det svært indeni. Simon er den, der bedst sætter ord på årsagen til problemet: “Men mange af os har også nogle ting i bagagen, der måske tynger os” (00:24-00:29). En af de andre fyre uddyber konsekvenserne af den dårlige barndom: “Nogle af os, der træner mest, vi, tror jeg faktisk, har de ringeste selvværd overhovedet, du” (00:38-00:41). 

Mændene flygter altså fra de indre dæmoner ved at opbygge respektindgydende kroppe, der er solbrune, tatoverede og muskuløse. Kroppene er dermed en direkte vej til anerkendelse for dem: Deres id...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind