Eksempel

Her får du et eksempel på en kommunikationsanalyse, som vi har bygget op efter analysemodellen på forrige side. Som tekst har vi brugt den første tv-reklame for Jysk Sengetøjslager. Start med at se reklamen på Youtube, så bliver det lettere for dig at følge vores eksempel. Du finder den her.

”Jeg vil gi’ dig et tilbud”

I denne kommunikationsanalyse ser vi nærmere på Jysk Sengetøjslagers tv-reklame, hvor ejeren af virksomheden, Lars Larsen, optræder som hovedperson og afsender. Emnet i reklamen er det gode tilbud. Mediet er en reklamefilm på TV2. Det betyder, at modtagerne umiddelbart er alle danskere, som ser TV2, men målgruppen er de voksne danskere. Reklamen har en spilletid på 11 sekunder og er altså ganske kort.

Kommunikationssituationen er kommerciel, fordi kommunikationen handler om at sælge noget. Det er en reklame på tv, hvor der er tale om envejskommunikation. Situationen gør, at man som modtager forventer, at afsenderen forsøger at sælge noget. Kommunikationen er tilpasset situationen på den måde, at henvendelsen til modtagerne er direkte og kortfattet. På den måde håber man at fange tv-seernes opmærksomhed.

Der er lagt særlig vægt på afsenderen i reklamen. Det er Lars Larsen selv, der optræder som direkte afsender. Den tydelige afsender skaber troværdighed i dette eksempel, fordi Lars Larsen virker som en ’solid’ jysk person, som man kan stole på, og som seeren er i øjenhøjde med. Det kaldes også for et symmetrisk magtforhold.

Afsenderens emne er meget tydeligt, nemlig at f...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind