Analysemodel

Sådan bruger du modellen

    I denne model bygger vi analysen op trin for trin. Ved at følge modellen sikrer du dig, at du kommer omkring alle relevante dele af din kommunikationsanalyse.

    Du skal kun benytte de dele, som er mest relevante for dit materiale/din tekst. I et forarbejde til en analyse, kan du dog med fordel prøve at svare på alle spørgsmålene. Det kan ofte få dig til at opdage nogle ting i din tekst, som du ellers ikke havde blik for. Så kan du altid vælge nogle ting fra i din endelige analyse.

    Husk at dokumentere dine vigtige pointer med citater og henvisninger til din tekst, så din analyse fremstår gennemarbejdet og seriøs. Du skal naturligvis også skrive din analyse og vurdering i et sammenhængende sprog og ikke som en punktopstilling.

    Trin 1: Beskriv de grundlæggende oplysninger

    I en kommunikationsanalyse er der nogle grundlæggende spørgsmål, som du først bør besvare.

    1. Hvem er afsenderen? En bestemt person, en virksomhed, en organisation.
    2. Hvad er emnet i kommunikationen? Hvad er det, afsenderen gerne vil sige med sin meddelelse?
    3. Hvad er mediet, der kommunikeres igennem? En avis, tv, filmmedie, internet, Facebook, YouTube, radio, sms eller?
    4. Hvem er modtagere og målgruppe for kommunikationen? Hvem vil afsenderen gerne henvende sig til?

    Trin 2: Beskriv kommunikationssituationen

    Kommunikationssituationen er rammen om selve kommunikationen, og den er derfor vigtig at tage højde for i analysen.

    1. Hvordan er den sociale situation, som kommunikationen foregår i? Foregår kommunikationen i det offentlige rum? (tv, aviser, internet, radio osv.) Er det en privat situation, hvor kommunikationen er målrettet en helt bestemt person? Er det en kommerciel situation? (salg/reklame/annonce/PR)
    2. Er det envejskommunikation, eller er kommunikationen en del af en dialog (tovejskommunikation)?
    3. Hvordan kan situationen være med til at præge den måde, som kommunikationen foregår på? Er kommunikationen tilpasset situationen? Gør si
    ...

    Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

    Få adgang til hele Webbogen.

    Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

    Køb medlemskab nu

    Allerede medlem? Log ind