Hvad er en kommunikationsanalyse?

Kommunikationsanalyse

At lave en kommunikationsanalyse handler overordnet om at undersøge følgende:

  • Hvem der indgår i kommunikationen, og hvad deres rolle og hensigt er.
  • Hvad der kommunikeres, og hvordan dette kommunikeres.
  • I hvilken situation der kommunikeres, og hvilken betydning dette har for kommunikationen.
  • Hvad virkningen og effekten af kommunikationen er.

Kommunikationsformer

Kommunikation er at udveksle informationer mellem en afsender og en modtager. I hverdagens samtaler, SMS-beskeder eller chat er der oftest to eller flere deltager, som skiftes til at være afsendere og modtagere i kommunikationssituationen. Her er tale om tovejskommunikation, fordi informationerne går begge veje.

Ved siden af hverdagens kommunikation har vi også massekommunikation, hvor afsenderen bruger et medie som fx tv eller radio til at kommu...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind