Komposition

Handlingen følger en hjemme-ude-hjemme-struktur

Handlingsforløbet i “Ringen” af Karen Blixen følger den komposition, der kaldes hjemme-ude-hjemme eller kontraktmodellen. Den er typisk for eventyr, og selvom “Ringen” er en novelle, har den faktisk en del eventyrtræk

Første hjemme-fase: Lises barnlige uskyld

I novellens begyndelse befinder Lise og Konrad sig i deres hjem, som er en stor gård i idylliske omgivelser. De er nygifte og stadig ved at finde ind i rutinen som gift par. Lise har indtil nu foretaget sig klassisk kvindelige ting i hjemmet, idet hun “børstede sit smukke Haar, ordnede sit Linnedskab og satte sine Blomster i Vand”. Hun opfører sig altså som en pæn kvinde af ædel herkomst. 

Lise virker også tilfreds med at være Konrads kone og føler, at hun “aldrig kunde tænkes at have nogen Hemmelighed for sin Mand”. En smuk morgen beslutter parret at gå gennem skoven for at se Konrads får.

Ude-fasen: Lises symbolske møde med sin seksualitet

Beslutningen om at gå ud til fårene fører parret væk fra hjemmet og ud i den vilde natur. Her begynder situationen at blive farlig for Lise. Først hører hun om en voldelig fåretyv, der har terroriseret egnen. Herefter får hun lov at gå alene hjem gennem skoven og be...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind