Kampagnefilm der ønsker at få unge til at stemme

I denne opgavehjælp får du hjælp til at skrive en analyserende artikel fra det vejledende opgavesæt 1 til skriftlig eksamen i Dansk A på STX, august 2018, om kampagnefilm, der ønsker at få unge til at stemme.

Vi hjælper dig med at analysere og sammenligne kampagnefilmene ”Det bliver f******* bomben!” Opstemt #1 (af TV 2-Regionerne og Metronome Productions) og Voteman (instrueret af Jan Rahbek for Folketinget). Vi gennemgår de vigtigste elementer i filmene, som det er godt at have med i analysen. Derudover får du også baggrundsviden og hjælp til at fortolke og vurdere dem.

Opgaveformulering

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger kampagnefilm, der ønsker at få unge til at stemme. I din artikel skal du analysere og fortolke ”Det bliver f******* bomben!” Opstemt #1 (tekst 1a) og Voteman (tekst 1b).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:

At analysere og fortolke de virkemidler og genretræk, filmene anvender i formidlingen af deres budskab.

At vurdere, hvordan de to film forsøger at nå deres målgruppe.

At formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

Opgaveformuleringen beder dig om at analysere og fortolke virkemidler og genretræk i filmene. Derfor får du for hver film en side, hvor vi analyserer de filmiske virkemidler, og en side, hvor vi analyserer genretræk. 

Virkemidler og genretræk handler primært om formen, så for at få indholdet med har vi valgt at lave karakteristikker af personerne i filmene. 

Selvom vi fokuserer på disse tre aspekter i vores analyse, kan du sagtens inddrage andre iagttagelser og analysepunkter end vores. De tre aspekter er leder dog naturligt hen til kravet om at vurdere. Her vil vi nemlig kunne se på, hvordan aspekterne kan relateres til de unge vælgere.

Analyse af kampagnefilm

Har du brug for mere hjælp, kan du læse vores analysemodel til kampagnefilm i Dansk.

Kampagnefilm der ønsker at få unge til at stemme

[6]
Bedømmelser
  • 23-01-2024
    Givet af 3.g'er på STX
  • 02-04-2023
    Givet af HF-elev på 2. år
  • 30-10-2022
    Givet af 2.g'er på STX
  • 05-05-2021
    Givet af 2.g'er på STX