Vurdering
Målet er øget valgdeltagelse hos unge
Voteman og ”Det bliver f******* bomben!” Opstemt #1 har begge unge vælgere som deres målgruppe.
Begge film har det officielle Danmark som afsender. Voteman afsluttes med Folketingets logo. ”Det bliver f******* bomben!” Opstemt #1 er støttet af kulturministeriet og produceret i samarbejde med TV2-regionerne, som er tv-stationer, som er forpligtet på at sende samfundsnyttigt stof, også kaldet for public service.
Filmene forsøger også at løse det samme problem, nemlig at få unge til at stemme ved valgene. Mens det ikke er et væsentligt problem ved de fleste folketingsvalg, så er valgdeltagelsen blandt unge typisk noget lavere til europaparlamentsvalg, som Voteman handler om, og kommunalvalg, som Opstemt #1 retter sig mod.
Ironi og humor er et centralt virkemiddel
Begge film spiller på humor og ironi. I ”Det bliver f******* bomben!” Opstemt #1 møder vi Frederik, som er en stærkt karikeret og stereotyp smart reklamemand. Filmen handler grundlæggende om, hvordan de to unge gymnasieelever, Rasmus og Josefine, skal føre Frederiks visioner for en valgkampagne ud i livet.
Mens de unge medvirkende repræsenterer filmens målgruppe, så repræsenterer Frederik en nedladende og arrogant holdning til dem. Han er ikke interesseret i demokratiet, men alene i at fange de unge ind med sin smarte...