Sammenligning
Her kan du få idéer til, hvordan du kan sammenligne fremstillingerne af alkohol og alkoholkultur i kampagnefilmen “Man kan da aldrig få for meget pølse?!?” og digtet “Tømmermænd” af Klaus Rifbjerg.
Kampagnefilmen er kritisk, mens digtet er en hyldest
Kampagnefilmen og digtet fremstiller alkohol og alkoholkultur på vidt forskellige måder.
Ved at visualisere alkohol som pølser i lange baner tegner kampagnefilmen et billede af alkohol som noget grundlæggende ulækkert - i hvert fald i de mængder, som det typisk bliver indtaget i. Billedet af dansk alkoholkultur - særligt blandt unge - er også meget negativt, fordi vi ser en verden med ekstrem druk, hvor unge som Mads tilmed bliver presset til at drikke mere, end de egentlig har lyst til. Når vi til sidst bemærker, at en af filmens afsendere er Kræftens Bekæmpelse, bliver det også tydeligt, at filmen gerne vil præsentere en kommentar om de sundhedsmæssige konsekvenser ved den danske alkoholkultur.
Digtets fremstilling er helt anderledes. Selvom det handler om en tilstand, vi typisk betragter som negativ, så bliver oplevelsen af tømmermænd her beskre...