Man kan da aldrig få for meget pølse!?!

Opgaven om fremstillinger af alkohol og alkoholkultur fra skriftlig eksamen i Dansk A på STX den 21. maj 2021 tager udgangspunkt i kampagnefilmen “Man kan da aldrig få for meget pølse!?!” (Også kendt som PØLSEPRESSER DU?) fra TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse. 

På de følgende sider får du et resume af filmen, hvorefter vi går i dybden med genretræk og virkemidler. Det er nemlig de fokuspunkter, som opgaveformuleringen beder dig lægge særlig vægt på. Endelig giver vi dig også et bud på en fortolkning af filmens budskab.

Analyse af kampagnefilm

Hvis du har brug for mere hjælp til analyse af kampagnefilm, kan du læse vores generelle analysemodel til genren.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra vores fortolkning af kampagnefilmen:

Dansk alkoholkultur er ekstrem

Selvom det ikke bliver sagt direkte i filmen, så ligger der også et budskab om, at dansk alkoholkultur i det hele taget er for ekstrem. Det kommer til udtryk gennem filmens centrale symbolik, hvor pølser bliver skiftet ud med alkohol, og vi derefter ser en række scener fra ungdomslivet, hvor pølser dominerer nærmest alle billeder. 

Fordi filmens afsendere illustrerer alkohol ved hjælp af noget andet, bliver det lettere at få øjnene op for, hvor meget det fylder i vores samfund, og hvor mange forskellige situationer ‘pølserne’ egentlig dukker op i. Hvis filmen blot havde vist alkohol, ville det måske være trådt lidt i baggrunden, fordi vi fx er vant til at se store mængder spritflasker på bagvæggen i en bar. Men vi lægger tydeligt mærke til pølserne - og mængden af dem. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind