Sproglige og retoriske virkemidler
Her får du hjælp til en analyse af de sproglige og retoriske virkemidler i ”Drop fertilitetspropagandaen”. Virkemidler er med til at overbevise modtagerne, og derfor kan de ses som argumentationsformer.
Værdiladede ord virker overbevisende
Selve valget af ord i artiklen virker overbevisende på modtagerne. Simonsen bruger en række af negative ord til at beskrive fertilitetskampagnen: frækt, skrækkampagne, aggressiv, fejlslagen, forplantningsjokes, frugtbarhedspropaganda, fertilitetsadvarsler, stresse.
Ordene, der bruges til at beskrive kampagnen, sætter den i et negativt lys. Modtagernes følelser påvirkes indirekte af de negative ord, og så påvirkes deres holdninger også. De er ikke nødvendigvis klar over det, men de overbevises om, at kampagnen er dårlig.
Negativ fremstilling af kommunens syn på borgerne
Simonsen bruger også værdiladede ord til at beskrive kommunens syn på borgerne: Reproduktion, afkom, demografisk bombe, æggenes ejerkvinde, reproduktionspres, føre genmassen videre.
Ved hjælp af værdiladede ord som ”afkom” og ”genmassen” kommer det til at virke som om, kommunen kun ser på borgerne som biologiske væsener, som skal bruges i samfundet. Indirekte bliver modtagerne påvirket følelsesmæssigt af ordene. De overbe...