Argumentation og appelformer

Her får du hjælp til at analysere argumentationen i ”Drop frugtbarhedspropagandaen”. Vi analyserer især argumentationen ud fra appelformerne patos og logos.

Appelformerne er den måde, hvorpå afsenderen forsøger at tale til modtagernes følelser og fornuft. Det virker overbevisende på modtagerne, når der tales til deres følelser og fornuft, og derfor er appelformer også argumentationsformer.

Patos - taler til følelserne

Simonsen taler i ”Drop frugtbarhedspropagandaen” til modtagernes følelser. Det gør hun på flere forskellige måder.

Vi bliver forargede over kommunens syn på borgerne

Simonsen skriver på en måde, så læseren bliver forarget over kommunens syn på borgerne. Det bliver fremstillet, som om kommunen ikke behandler borgerne med respekt:

Her til morgen spurgte du mig frækt, om jeg havde talt mine æg i dag.

Formuleringen ”spurgte du mig frækt” er med til at vise, at kommunens syn på borgerne ikke er respektfuldt. Det forarger modtagerne, at kommunen taler ”frækt” til borgerne. Derfor overbevises modtagerne om, at kommunens syn på borgerne er forkert. Det gør de, fordi der tales til deres følelser.

Personlig stil skaber identifikation

Skribenten er meget synlig i artiklen, og skrivestilen er personlig. Hun bruger sine egne holdninger og erfaringer til at argumentere med. Et eksempel på den personlige stil er:

[…] det kræver noget andet end en plakatkampagne og kendisambassadører på en hjemmeside (nu tænker jeg på sædkvalitet, hver gang jeg ser Christian Friis-Bach takket være www.fertilitetsraadgivning.dk).

Simonse...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind