Digital dannelse er en anomali

På denne side gennemgår vi Lone Nørgaards debatindlæg “Digital dannelse er en anomali”, som du skal bruge i den diskuterende del af din artikel om digitale teknologier og undervisning. 

Først giver vi et resumé af teksten samt ordforklaringer til svære ord. Derefter viser vi, hvilke synspunkter i teksten der er relevante og interessante at bruge, når du skal skrive den diskuterende del af din opgave. 

Resumé

Afsender: Lone Nørgaard, lektor og samfundsdebattør
Udgivelse og dato: Jyllands-Posten, 10. januar 2019
Genre: Debatindlæg

“Digital dannelse er en anomali” af Lone Nørgaard er et debatindlæg, der kritiserer den større og større betydning, digitale teknologier har fået i undervisningen. Nørgaard mener, at de digitale teknologier gør læringsprocessen overfladisk.

Nørgaard henviser til flere bøger og forskningsresultater som argumentation for sit synspunkt. Hun nævner også sin egen erfaring som underviser. Både bøgerne, forskningen og erfaringer fra virkeligheden viser, ifølge Nørgaard, at digitaliseringen har negative konsekvenser for undervisningen. 

Af den grund er Nørgaard i særlig grad skeptisk overfor udtrykket “digital dannelse”. Hun mener, at dannelse kræver fordybelse, evne til at lytte til andre, fornemmelse for takt og tone og kommunikation “ansigt-til-ansigt”. Dannelsesprocessen kan derfor ikke ske på Facebook eller andre digitale teknologier, og man bør derfor begrænse de digitale teknologiers indflydelse på undervisningen. 

Ordforklaringer 

Her får du forklaringer til vans...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind