Den diskuterende del

På denne side giver vi dig hjælp til, hvordan du skrive den diskuterende del i din debatterende artikel om digitale teknologier og undervisning. Vi har lavet fire forslag, der viser, hvordan du kan diskutere opgavens emne ved at overveje synspunkter fra Nørgaards debatindlæg og mulige modargumenter. 

Husk at tænke over, om diskussionen passer med det hovedsynspunkt, du vil tage. 

Gør digitale teknologier læring overfladisk?

Du kan diskutere Nørgaards undersynspunkt, om at digitale teknologier gør læring overfladisk, og derefter sætte spørgsmålstegn ved, om Nørgaard har ret. 

Et argument for Nørgaards synspunkt kunne være, at det bygger på ekspertudsagn og forskning. I sit debatindlæg henviser Nørgaard til flere forskere og forfattere, der mener det samme som hende: Digitale teknologier påvirker menneskets hukommelse, indlæring og koncentration. Påvirkningen er bl.a. påvist af en række “sydkoreanske forskere” (l. 36). Nørgaards synspunkt er derfor understøttet af videnskaben, hvilket i høj grad styrker hendes argumentation.

Et modargument kunne være, at elever i dag ikke nødvendigvis behøver at huske stoffet, som man skulle engang. I dag kan vi netop vha. digitale teknologier slå information op, når vi har brug for det. Ifølge Nørgaard går det dog direkte ud over læringen i undervisningen, hvis vi mister vores evne til at huske, fordybe og koncentrere os. God undervisning kræver koncentration og fordybelse i et stof. Fordyber man sig ikke, lærer man ikke. Men er det sandt? Er det et problem, at elever i dag kan springe hurtigt fra ét stof til et andet? Eller har det måske også fordele? Verden er konstant i forandring, og i dag kan det være mindst lige så vigtigt at kunne bevæge sig på...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind