Digitale teknologier og undervisning

I denne opgavehjælp hjælper vi dig med at skrive din debatterende artikel om "Digitale teknologier og undervisning". Opgavehjælpen er til opgave 4 fra skriftlig eksamen i Dansk A på HF den 4. juni 2020.

Vi gennemgår opgaveformuleringen og viser, hvad der er vigtigt at lægge mærke til. Vi hjælper dig med at undersøge teksterne i opgavesættet, så du forstår, hvad de grundlæggende drejer sig om, og hvad deres synspunkter er. Derudover får du gode ideer til, hvordan du kan diskutere og debattere emnet på en nuanceret måde, som leder frem mod et skarpt hovedsynspunkt.

Uddrag

Herunder finder du et uddrag fra vores opgavehjælp:

Det faglige udbytte af digitale teknologier er for lavt 

Nørgaard har også det undersynspunkt, at det faglige udbytte af digitale teknologier er for lavt. Digitale teknologier giver ikke fagligt indhold til undervisningen. Tværtimod. De gør det blot mere besværligt at formidle det faglige stof til eleverne.

Nørgaard bruger smartboards som et konkret eksempel på en teknologi, der ikke styrker fagligheden i undervisningen: 

Smartboards har kostet millioner at anskaffe og installere, og lærerne er aldrig blev spurgt, om de store økonomiske investeringer monstro står mål med det faglige udbytte. Og det hverken før eller efter eksperimentets iværksættelse. Hvori det særligt smarte består, mangler der stadigvæk kvalificerede, pædagogiske svar på – bortset måske fra de få lærere, der har gjort udforskningen af smartboardets tekniske muligheder til lidenskabelig hobby. (l. 49-54)

Nørgaard fremlægger her smartboardet som en teknologi, der modarbejder læringsprocessen i undervisningen. Smartboardet er alt for dyrt i forhold til, hvor lidt faglighed det bidrager med. De fleste lærere oplever derfor, ifølge Nørgaard, at smartboardet påvirker undervisningen negativt.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Digitale teknologier og undervisning

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.