Den debatterende del

På denne side giver vi dig hjælp til at skrive den debatterende del i din opgave om digitale teknologier og undervisning. Vi giver dig tre forskellige forslag til hovedsynspunkter, du kan argumentere for. Husk at tænke over, hvilke pointer fra diskussionen der kan lede dig frem mod nogle af synspunkterne herunder. 

De digitale teknologier er skadelige for undervisningen

I din debatterende del af opgaven kan du have som hovedsynspunkt, at de digitale teknologier skader os mere, end de gavner. Du vil her argumentere for, at digitale teknologier har mange negative konsekvenser, som gør, at de ikke hører til i undervisningen. 

For at underbygge dit hovedsynspunkt kan du inddrage et eksempel fra din egen hverdag,: Måske har du vænnet dig så meget til hurtigt scrolling på Instagram, at du har svært ved at koncentrere dig om en bog? I alle tilfælde kan eksemplerne bruges til at vise, hvor farlige de digitale teknologier er. De gør det umuligt at fordybe sig og lære noget, fordi de hele tiden forstyrrer og dermed gør læringen overfladisk.

Som videre argumentation for dit hovedsynspunkt kan du inddrage den forskning, Nørgaard nævner i sit debatindlæg. Forskningen viser nemlig, at de digitale teknologier har en negativ påvirkning på vores evner til at lære og koncentrere os. Hvis vi bare fortsætter med at inddrage teknologierne, ender vi alle med den form for “digital demens” (l. 38), som sydkoreanske forskere, ifølge Nørgaard, allerede har påvist i børn fra Sydkorea. Du kan derfor konkludere, at det er på tide, at vi stopper op, lytter til forskerne og ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind