Forstå opgaveformuleringen

På denne side hjælper vi dig  med at forstå opgaveformuleringen til din debatterende artikel om digitale teknologier og undervisning, der blev stillet som opgave 4 i skriftlig eksamen i Dansk A på HF, den 4. juni 2020.

Nærlæs opgaveformuleringen

Opgaveformuleringen hjælper dig med at strukturere opgaven og finde et fokus, samtidig med at den sætter helt specifikke krav til opgavens indhold. Læs derfor opgaveformuleringen grundigt igennem. 

Skriv en debatterende artikel, hvor du med udgangspunkt i konkrete eksempler undersøger og diskuterer, om digitale teknologier påvirker os, idet du forsøger at overbevise din læser om dine synspunkter. 

I din artikel skal du inddrage Digital dannelse er en anomali (tekst 4a) og Debat om sociale medier i skolerne (tekst 4b ).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:

  • at diskutere hvordan digitale teknologier påvirker undervisning, herunder læring og koncentration. Inddrag hovedsynspunkter og argumenter fra Digital dannelse er en anomali (tekst 4a)
  • at underbygge din egen argumentation med konkrete eksempler fra din hverdag. Inddrag desuden Debat om sociale medier i skolerne (tekst 4b )
  • at præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion, og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt

Forstå opgaveformuleringens krav

Opgaveformuleringen indeholder en række krav, som du skal være opmærksom på, når du skriver din debatterende artikel. Først og fremmest skal du bemærke titlen på opgaveformuleringen. Titlen præsenterer det...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind