Sproglige og retoriske virkemidler

På denne side får du hjælp til at analysere de sproglige og retoriske virkemidler i “Det popkulturelle ekkokkammer”. Vi kommer ind på, hvordan skribenten, Nikola Nedeljkovic Gøttsche, bruger virkemidlerne til at argumentere og overbevise modtageren om sine synspunkter.

Ordvalg overbeviser om, at populærkulturen er dårlig for os

Gøttsche lægger på intet tidspunkt skjul på, at han ikke bryder sig om populærkulturen. Det står klart frem i hans negative ordvalg om den. Her får du et par eksempler:

...overfladiske klichéer (à la »don’t break my heart« eller »jeg håber, du er ensom« ) [...] kunstens fastfood-tilbud [...] den tyggegummi-kommercielle samlebåndsunderholdning [...] tunnelsynet, ensformig og smagløs [...]

Som du kan se af eksemplerne, så er der tale om et meget negativt ordvalg. Populærkulturen karakteriseres som overfladisk, masseproduceret og dårlig. De fleste forbinder også et ord som “samlebånd”med noget, som bliver produceret hurtigt og uden tanke på kvalitet.

Eller vi kan kigge på de to “klichéer” fra sangene, som fremhæver popmusikkens manglende evne til at sige noget med dybde. En kliché er jo noget, som alle og enhver kan finde på at sige - og de to linjer kan sikkert genfindes i utallige andre sange i større eller mindre variatio...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind