Diskussion

På denne side ser vi på indgangsvinkler, som du kan bruge i en diskussion af synspunkterne i “Det popkulturelle ekkokammer” og emnet om populærkultur og kulturel dannelse. Debatindlæggets synspunkter er udgangspunktet, men vi vil også brede diskussionen ud og se mere generelt på emnet.

Kan populærkulturen være kulturel dannelse?

Du kan diskutere, om Gøttsche har en pointe i, at populærkulturen bare er ren fastfood og tidsfordriv. På den ene side kan han måske have ret i, at populærkulturen er underholdning og ikke kunst, som kan udforske og udfordre. Omvendt kunne du også argumentere for, at Gøttsche bare prøver at tvinge andre til at synes godt om noget, han selv kan lide. Er hans forestilling om kulturel dannelse faktisk udtryk for snobberi?  Skal kunsten absolut skal være grænsesøgende og udforskende, som han hævder, før den kan give os noget? Eller kan populærkulturen også give os noget?

Her kunne du fx argumentere for, at der er mange eksempler på, at grænsen mellem kunst og populærkultur er flydende. Der er mange tv-serier og film, der eksperimenterer med formen på kunstneriske måder. Der er også mange, som har et indhold, der kan give os ny viden eller få os til at tænke over tilværelsen. Så måske er der også dannelse i populærkulturen? F.eks. kan du jo overveje, om der kan være en dannelse i ting som den norske tv-serie "Skam" eller i historisk inspirerede tv-serier som "Matador".

Grænsen mellem populærkultur og kunst rykker sig med tiden

Vi kan til en vis grad beskylde Gøttsche for at overse, at grænsen mellem populærkultur og kunst kan flytte sig med tiden. Når Gøttsche fremhæver de klassiske komponister og fortidens store skuespillere, så glemmer han, at de kom frem som en del af populærkulturen i deres egen tid. Det er først senere, at de blev anerken...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind