Det popkulturelle ekkokammer

Her kan du få hjælp til at arbejde med debatindlægget “Det popkulturelle ekkokammer”. Vi ser på synspunkterne om populærkulturen over for den kulturelle dannelse. Bagefter får du hjælp til at undersøge, hvordan skribenten, Nikola Nedeljkovic Gøttsche, argumenterer for sine synspunkter. Vi vil også give dig gode idéer, som du kan bruge i diskussion af debatindlæggets synspunkter og tema.

Opgavehjælpen er rettet mod opgave 4 fra dansk skriftlig eksamen på STX den 25. maj 2018. Du kan naturligvis også bruge hjælpen, hvis du arbejder med artiklen på en af de andre ungdomsuddannelser.

Kronik om populærkultur og kulturel dannelse

Skriv en kronik om populærkultur og kulturel dannelse.

Din kronik skal indeholde en redegørelse for synspunkterne og en karakteristik af argumentationsformen i Det popkulturelle ekkokammer (tekst 4).

Diskuter synspunkterne

Resume af teksten

Afsender: Nikola Nedeljkovic Gøttsche, journaliststuderende
Udgivelse og dato: Weekendavisen 21. april 2017
Genre: Debatindlæg

I debatindlægget skriver Nikola Nedeljkovic Gøttsche om tidens populærkultur. Han sammenligner populærkulturen med fastfood og hævder, at den kun byder på tomme kalorier. Den har et et overfladisk indhold, som kun kan bruges til at slå tiden ihjel, men ikke formår at udfordre os. Han mener, en del af skylden ligger hos de store etablerede medier, herunder public service-stationerne som DR. De fokuserer nemlig også kun på det, som er populært, og svigter den kunst, som kan udforske, udfordre og søge grænser. Derfor opfordrer han til, at kulturjournalistikken skal arbejde for at give befolkningen større kulturel dannelse. I det ligger, at flere skal have kendskab til god kunst, fordi det vil give større livskvalitet og større perspektiver på tilværelsen.  

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Det popkulturelle ekkokammer

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.