Den debatterende del

Herunder hjælper vi dig med at skrive den debatterende del i din opgave om den litterære kanon. Vi foreslår tre forskellige hovedsynspunkter, du kan argumentere for. Husk at tænke over, hvilke pointer fra diskussionen der kan lede dig frem mod et af synspunkterne herunder. Bemærk at det følgende er tre forskellige forslag til synspunkter – du skal altså kun udvælge ét af dem til den debatterende del, ellers bliver din opgave ufokuseret.

En meningsfuld litterær kanon skal være baseret på historisk betydning 

Du kan vælge at argumentere for, at en meningsfuld litterær kanon skal have fokus på de forfattere, som har haft størst betydning for Danmarks historie. 

Du kan argumentere for dit synspunkt ved at inddrage Morten Hesseldahls pointe om, at en kanon med vægt på historisk væsentlige forfattere kan hjælpe os med at samles om vores fælles historie på tværs af vores øvrige forskelligheder, og give os en bedre bevidsthed om, hvor vi kommer fra.

Du bør også overveje mulige modsynspunkter til dit synspunkt. Her kunne du fx inddrage den indvending, at man ved at lægge vægt på de forfattere som har haft størst gennemslagskraft i historien også automatisk kommer til at lade sit udvalg påvirke af de mange fordomme, som historisk gjorde det sværere for fx kvinder og minoritetsgrupper at komme til orde i samfundet. 

Det modsynspunkt...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind