Hjælp til at besvare spørgsmål 3

Vi starter med at forklare, hvordan vi har valgt besvarelsens struktur. Derefter kommer vi ind på, hvad vi vil komme ind på i forbindelse med punkterne i besvarelsen.

Besvarelsens struktur

Vi ved fra opgaveformuleringen, at vores notat skal sætte Mette Frederiksen i stand til at argumentere for det forslag, der præsenteres i B4. Vi ved også, at vores notat skal tage udgangspunkt i B4 og B5. I B5 nævner Kaare Dybvad, at der er videnskabeligt belæg for, at daginstitutioner mindsker den negative sociale arv. Hans argument er, at forslaget derfor er en måde at bekæmpe negativ social arv. I B4 står der også, at dagtilbuddet skal have fokus på at understøtte børnenes dansksproglige udvikling og generelle læringsparathed. Vi ved fra figur 1, at en ghetto er kendetegnet ved, at beboerne typisk ikke har tilknytning til arbejdsmarkedet eller en uddannelse, at der bor mange med en ikke-vestlig baggrund, beboerne er lavtuddannede, har lave indkomster og/ eller er dømt for kriminalitet. Det er altså et boligområde, hvor der er stor risiko for negativ social arv. Vi vælger derfor at starte vores notat med at argumentere for, at forslaget bekæmper negativ social arv i udsatte boligområder. På den måde tager vi udgangspunkt i både B4 og B5.

Vi ved også, at vi skal anvende viden om rettigheder og pligter i et demokratisk samfund. I B5 kommer Kaare Dybvad ind på, at Danmark er et samfund med både pligter og rettigheder. Vi synes derfor, at det er en god idé at argumentere for, at forslaget vil bidrage til at børn i udsatte boligområder får lettere ved at leve op til deres pligter og udnytte deres rettigheder.

Endelig ved vi fra B5, at forslaget også er blevet kritiseret. Vi mener derfor, at det er en god idé at sætte Mette Frederiksen ind i den kritik, der har været samt sætte hende i stand til argumentere imod den. Her vil vi tage udgangspunkt i forskellen mellem negativ og positiv frihed ligesom Dybvad gør i B5.

Vores struktur ser altså ud som følger:

  • Indledning - hvor vi forklarer, hvordan notatet er bygget op.
  • Forslaget bekæmper negativ social arv - hvor vi med udgangspunkt i B4 og B5 forklarer Met
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind