Analyse

På de næste sider får du hjælp til at analysere “Barndommens gade”. Digtet er skrevet af Tove Ditlevsen og udkom i 1942 i Lille verden.

Vi har fokus på følgende punkter i analysehjælpen:

Hvis du har behov for mere hjælp til at komme i gang med analysen på egen hånd, anbefaler vi, at du læser vores generelle vejledning til digtanalyse:

Digtanalyse

Denne analysemodel er tænkt som en hjælp til dig, der skal analysere et digt. Den kan bruges som inspiration til analyse og fortolkning af alle typer af digte, og den er god at benytte både til lektier, opgaveskrivning og eksamen.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag af analysehjælpen:

Gadens børn følger typisk den samme livsbane som deres forældre

I det tredje afsnit giver det lyriske jeg en kort beskrivelse af det sociale miljø, som gadens børn oftest vokser ind i. Denne strofe kan f.eks. læses som en typisk biografi for de børn, der vokser op i samme miljø som det lyriske jeg:

Blive konfirmerede. 
„Hurra″ og „Ud i livet″ − 
6 lange dage på en sur fabrik,
få sig en kæreste 
en søndagsnat på Bakken, 
lidt syttenårig, hastig romantik.

Efter konfirmationen kommer børnene typisk i arbejde på en fabrik, hvor de må arbejde seks dage om ugen. Forventningerne byder dem også, at de bruger deres fridag på at gøre sig de første seksuelle erfaringer – og derefter er livets retning udstukket, uden at de egentlig har haft lejlighed til at tage stilling til, hvad de vil med deres liv:

Videre med strømmen, 
ingen tid til klynken, 
hvem siger vi skal fatte hvad der sker?

Det lyriske jeg tegner altså et billede af et miljø, hvor den sociale arv er meget stærk. Arbejdernes børn bliver arbejdere – og de får selv børn, der også bliver arbejdere. Det er en forventning i miljøet, som de fleste føjer sig efter uden egentlig at tænke videre over det. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind