Mini-SRP om Tysklands konkurrenceevne og bilindustri

  • HHX 2. år
  • International Økonomi B
  • 7
  • 15
  • 3747
  • PDF

Mini-SRP om Tysklands konkurrenceevne og bilindustri

Mini-SRP i international økonomi B om Tysklands bilindustri. Opgaven handler om Tysklands konkurrenceevne siden 2001 med særlig fokus på bilindustrien.

Udover det har jeg beskrevet Tysklands erhvervsstruktur og bilindustriens rolle i den tyske økonomi. Jeg har analyseret rivaliseringen på automobilmarkedet med ungangspunkt i Porters Diamand. Til sidste har jeg diskuteret fremtiden for Tysklands bilindustri i relation til outsourcing.

Opgaven er på dansk.

Studienets kommentar

Ok opgave med fine kilder. Gennemgangen af firmastrategi m.v. er ikke ret god. Det er ikke tilstrækkeligt bare at kigge på, hvem der ejer et givent selskab. Generelt mangler der noget kød på de forskellige faktorer hos Porter. Niveauet er altså for lavt ift. hvad man forventer af en opgave i 3g.

Indhold

Abstract 3
Indledning 4
Redegørelse 5
Analyse (Porters teori om konkurrenceevne) 7
Firmastrategi, stuktur og rivalisering 8
BMWGroup: 8
VWGroup: 8
Daimler 9
Produktionsfaktorer: 11
Efterspørgselsforhold 11
Beslægtede virksomheder og underleverandører 12
BMWGroup: 12
VWGroup: 12
Daimler: 12
Tilfældigheder 13
Staten 13
Vurdering 14
Konklusion 15
Kildefortegnelse 17

Uddrag

Først vil jeg beskrive Tysklands erhvervsstruktur og bilindustriens rolle i Tyskland. Derefter vil jeg analysere den tyske konkurrenceevne ved hjælp af Porters Diamant. Efter at have analyseret Tysklands konkurrenceevne vil jeg vurdere bilindustriens muligheder for outsourcing. Til sidst vil jeg skrive en konklusion om Tysklands konkurrenceevne siden 2001.
Tyskland er et af Europas største lande med et areal på 357.022 kvadratkilometer, og landet er Europas mest befolkede nation med en befolkning på 8.147.1834 mennesker (juli 2011). Tyskland er verdens femte største økonomi og Europas førende økonomi, og selvom Tysklands vækstrate på 2,9% fra år 2000 var faldende i mange år, var den i 2010 oppe på 3,5% , og derfor er Tyskland stadig Europas vigtigste økonomi... Køb adgang for at læse mere

Mini-SRP om Tysklands konkurrenceevne og bilindustri

[1]
Bedømmelser
  • 18-11-2013
    SUPER !!! dejligt at se !!!