SRP om D-Day og 2. Verdenskrig i Engelsk B og Historie A

  • STX 3.g
  • SRP (Historie A, Engelsk B)
  • 10
  • 18
  • 5500
  • PDF

SRP om D-Day og 2. Verdenskrig i Engelsk B og Historie A

Her finder du et SRP, hvor invasionen af Normandiet på D-Day undersøges - I opgaven bliver baggrunden og bevæggrundene for invasionen gennemgået samt hele planlægningsfasen og resultaterne af Operation Overlord. Opgaven er skrevet i fagene Historie A og Engelsk B.

I projektet finder du tilmed en analyse af Eisenhower's Own Story of the War; The War Memoirs of Major Dick Winters og Cornelius Ryan's - The Longest Day med fokus på hvordan personlige beretninger er fremstillet i henholdsvis bøger og film.

Studienets kommentar

Analysen i historie er lidt kortfattet.

Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Du kan også læse om 2. Verdenskrig i vores kompendium om emnet.

Indhold

Abstract 2
Indledning 4
Optakten 4
En verden i krig 4
Vendepunktet 7
Første skridt mod Operation Overlord 8
Planen 9
Den længste dag 12
Efter D-dag 15
Konklusion 17
Litteraturliste 19
Bøger 19
Film 19
Internetadresser 19
Bilag 20
Bilag 1 21
Bilag 2 22
Bilag 3 23

Uddrag

"Indledning:

De allieredes invasion af Normandiet den 6. juni 1944, er den dag i dag, stadig én af de allerstørste militære begivenheder nogensinde. Operationen fik navnet Operation Overlord, og selve dagen, hvor landgangen på Normandiets strande fandt sted, er kendt som D-Day.

Men hvad lå bag beslutningen om at åbne en helt ny front mod vest? Og hvordan oplevede de involverede personer invasionen – helt fra den menige soldat til den øverstkommanderende?
Det er ikke muligt at forstå D-dag, eller nogen anden historisk hændelse uden at sammenholde det med samtiden og de begivenheder, der er fulgt op til.

Derfor vil jeg i det følgende undersøge baggrunden for beslutningen, og hvad der ledte op til beslutningen, ved hjælp af en grundig redegørelse. Herefter vil opgaven fokusere på, hvordan de implicerede parter oplevede begivenhederne, og hvordan disse beretninger er fremstillet i henholdsvis bøger og film.

Til sidst vil jeg komme ind på, hvorledes det valgte materiale har indflydelse på opfattelsen af D-dag.

Optakten

En verden i krig
Krigen i Europa begyndte da Tyskland i begyndelsen af september 1939, vælger at invadere nabolandet Polen . Samtidig rykker sovjetrussiske tropper ind fra øst, og Polen bliver derfor delt i to, helt efter planen i Molotov-Ribbentrop-pagten – en ikke-angrebspagt, underskrevet få uger forinden invasionen. Umiddelbart efter stiller England og Frankrig det krav, at tropperne skal trækkes ud af Polen øjeblikkeligt, ellers vil de to lande erklære krig. Tyskland vælger at ignorere dette ultimatum og modtager derfor England og Frankrigs krigserklæring den 3. september 1939 .

England reagerede hurtigt, ved at sende omkring 350.000 engelske soldater over kanalen, for at støtte det franske forsvar. De to allierede lande håbede på at tilstedeværelsen af op mod en million soldater langs den franske forsvarslinje, ville afskrække tyskerne for at foretage yderligere territoriale udvidelser mod vest. Men efter at have besat Danmark og Norge forholdsvis nemt følte Hitler, at hans tropper nu var parat til at ekspandere yderligere mod Frankrig og deres nabolande . I Frankrig havde man efter 1. Verdenskrigs rædsler i skyttegravene, lært vigtigheden af at have velbeskyttede stillinger, hvor soldaterne kunne forsvare sig fra. Derfor havde man opbygget Maginotlinjen, det var en forsvarslinje befæstet med bunkeranlæg, artilleristillinger, underjordiske tunneller og meget mere. Dette store forsvarsanlæg i Nordfrankrig, havde dog været meget omkostningskrævende, og på grund af pengemangel havde man fravalgt at bygge forsvarslinjen de steder, hvor chancerne for angreb var små. Men det var lige netop her, tyskerne indledte deres angreb på Vesteuropa. De angreb via Ardennernes skove, som franskmændene havde anset for uigennemtrængelige. Samtidig med at Hitlers divisioner bragede gennem den tæt bevoksede skov, rykkede de også ind i Holland og Belgien, og på denne måde undgik de Maginotlinjen.

De allieredes teori om, at deres stærke forsvar ville afskrække tyskerne, holdt altså ikke. Man regnede dog stadig med at de engelske tropper, der nu assisterede belgierne i deres kamp mod de tyske angribere, kunne holde stand og modstå et angreb længe nok til, at de allierede kunne få opbygget en ny forsvarslinje, hvorved man derefter kunne få tvunget tyskerne tilbage. Det endte dog med at være de engelske og belgiske tropper der blev tvunget tilbage, af den effektive tyske hær, der anvendte den nyudviklede krigsførelse blitzkrieg . De belgiske styrker kapitulerede hurtigt, og nu måtte den engelske hær vende om og trække sig tilbage, så hurtig som muligt . Den 21. maj 1940 befandt de britiske styrker sig omringet af fjender, i den lille havneby Dunkerque ved den engelske kanal. Nu skulle de mange soldater evakueres tilbage til England, og dette udviklede sig til at blive en af de mest besynderlige militære operationer under 2. Verdenskrig. Med hjælp fra fiskerbåde, lokale lystbåde, færger og krigsskibe lykkedes det at evakuere 215.000 britiske og 123.000 franske tropper væk fra tilintetgørelse. Dunkerque begivenhederne fik stor betydning for hvordan man senere planlagde den militære invasion – man ville for alt i verden, undgå endnu en Dunkerque."... Køb adgang for at læse mere

SRP om D-Day og 2. Verdenskrig i Engelsk B og Historie A

[1]
Bedømmelser
  • 21-04-2013
    Givet af 3.g'er på STX
    Ikke lige det jeg ledte efter.