SOP: De 12 arketyper og Reklameanalyse i Dansk og Afsætning

  • HHX 3. år
  • SRP (Afsætning A, Dansk A, SOP)
  • 12
  • 38
  • 11588
  • PDF

SOP: De 12 arketyper og Reklameanalyse i Dansk og Afsætning

SOP'et indeholder en kort redegørelse for de 12 arketyper og herefter følger en analyse af en Fanta reklamefilm og en Coca Cola Zero reklamefilm og slutteligt giver jeg en vurdering af de to reklamers målgrupper (med inddragelse af bl.a. segmentering). Opgaven er skrevet i Dansk A og Afsætning A.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

1. The Abstract 2
2. Indledning 3
3. Branding ved hjælp af arketyper 4
3.2 De 12 arketyper 4
3.3 Storytelling 5
4. Fanta Free Orange – Conveyor Belt 5
4.1 Præsentation 5
4.2 Hvordan kommunikeres der? 6
4.3 Hvad kommunikeres der om? 9
4.4 Hvem er målgruppen? 10
4.5 Vurdering 10
5. Coca Cola Zero – The morning after 11
5.1 Præsentation 11
5.2 Hvordan kommunikeres der? 11
5.3 Hvad kommunikeres der om? 15
5.4 Hvem er målgruppen? 16
5.5 Vurdering 16
6. Vurdering af Fanta's målgruppe 17
6.1 Segmenterings kriterier 17
6.2 SMUK-modellen 18
6.3 Konklusion: 20
7. Vurdering af Coca-Cola Zero's målgruppe 21
7.1 Segmenteringskriterier 21
7.2 SMUK-modellen 23
7.3 Konklusion 25
8. Konklusion 25
Litteraturliste 27
Bilag 1 - Statistikker til Fanta segmentering 28
Bilag 2 – Statistikker Coca-Cola Zero segmentering 29
Bilag 3 – De 12 arketyper – www.Brandhouse.dk 30
Kongen 30
Elskeren 30
Den Uskyldige 31
Troldmanden 32
Skaberen 33
Den Reelle Fyr 33
Eventyreren 34
Entertaineren 35
Den Omsorgsfulde 35
Rebellen 36
Helten 37
Vismanden 38

Uddrag

2. Indledning

Branding er det essentielle, af et produkt eller en virksomhed der gerne vil have succes. I bund og grund handler branding om, at man skal differentiere sig fra konkurrenterne, på den ene eller anden måde så målgruppen er i stand til genkende ens produkter, i forhold til konkurrenternes. En måde hvorpå man kan styrke ens brand, så det kan komme til at dominere markedet, er ved brug af arketypeteorien. De 12 arketyper er en kategorisering, af en række forskellige mennesketyper som vi alle kender. Indførelsen af en arketype er vigtig for ens markedsføring, da arketypen er den personlighed man har valgt til branding, og derfor den personlighed der skal skinne igennem hos målgruppen. Derfor skal man også sørge for at målgruppen passer til den valgte arketype, så man ikke spilder investeringen på den forkerte målgruppe.

3. Branding ved hjælp af arketyper

Jeg har vedlagt de 12 arketyper i bilaget, da de godt kan være besværlige at finde.

Branding handler om at differentiere sig, med en stærk identitet der matcher virksomhedens eller produktets kerneværdier, også kaldet Brand Identity. At finde brandets personlighed, er vigtigt for at kunne differentiere og implementere sig i forbrugernes bevidsthed .

Branding ved hjælp af arketyper handler ikke kun om markedsføringen, men også om adfærd og udseende, Udvikling og portefølje, rekruttering og HR og kommunikation og marketing . Alle disse nævnte ting, skal stemme overens med den valgte arketype. F.eks. kan man være nødt til at ændre navn, skille sig af med produkter eller datterselskaber, sørge for ens medarbejder har den rette indstilling og personlighed og man kan være nødt til at vurdere, om markedsføringen stemmer... Køb adgang for at læse mere

SOP: De 12 arketyper og Reklameanalyse i Dansk og Afsætning

[1]
Bedømmelser
  • 06-03-2012
    Det okay :))) .. God analyse.