Harry Potter and the Philosopher's Stone - Analyse

  • HF 2. år
  • SSO (Engelsk A)
  • Ingen givet
  • 19
  • 6851
  • PDF

Harry Potter and the Philosopher's Stone - Analyse

Her finder du en Større Skriftlig Opgave i engelsk om den første bog i Harry Potter-serien "Harry Potter and the Philosopher's Stone" (På dansk: Harry Potter og De Vises Sten). Opgaven kommer blandt andet ind på personkarakteristikker, J.K. Rowling som forfatter og fortælleteknik.

Du kan for eksempel bruge denne opgave som inspiration, hvis du selv skal skrive en analyse af en af bøgerne i serien om Harry Potter.

Indhold

Indledning 3
Forfatteren J.K. Rowling 3
Analyse 4
Fortælleteknik 4
Personkarakteristik 6
Budskab 11
Tal og Eventyr 12
Harry som Klassisk Helt 13
Hvorfor Harry 17
Konklusion 18
Litteraturliste 19

Uddrag

INDLEDNING
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg godt kan lide Harry Potter. Jeg er, ligesom så mange andre, blevet suget ind i den magiske verden, der forefindes på og omkring Hogwarts. Samtidig har jeg undret mig over hvad det er der gør, at bøgerne simpelthen er umulige at slippe? Er det noget specielt, andre eventyr ikke har, eller er det fordi de ”bare” er ligesom alle andre eventyr? Eller måske er det bare god markedsføring der har gjort tricket? Jeg vil med denne opgave analysere Harry Potter and the Philosophers Stone og samtidlig forsøge at bevise at Harry er en klassisk helt på alle måder. Jeg vil også gøre rede for seriens kolossale popularitet efter min mening.

FORFATTEREN JOANNE ROWLING.
Joanne Kathleen Rowling blev født d. 31. juli 1965 til Anne Rowling i byen Yate nær Bristol i det vestlige England. Hendes far hedder Peter Rowling. Begge hendes forældre var ansat ved den britiske flåde. Hendes far var mekaniker og fremstillede jetmotorer. Hendes mor var laboratorietekniker af fransk og skotsk afstamning. To år efter at Joanne blev født, fødte hendes mor endnu en datter, Diana Rowling. Der blev læst meget for JK som lille, og da hun var seks år, skrev hun sin første historie, om en kanin der hed ”Rabbit” og fik mæslinger. Kort tid efter at hun havde nedskrevet kaninhistorien, flyttede familien fra Yate til en anden by nær Bristol, kaldet Winterbourne. Der boede de et stenkast fra ”the Potters” som havde børn på JK's alder og de blev altså venner. Rowling læste fransk på Exeter University. Hun blev sekretær, men syntes aldrig at jobbet passede hende. Hun brugte sin arbejdstid på at skrive historier på computeren og til møder, i stedet for at tage notater, skrev hun eventyr i marginen. JK havde fra barnsben altid været meget glad for forfattere som Elizabeth Goudge , C.S. Lewis og E. Nesbit.
...

ANALYSE
Harry Potter and the Philosophers Stone af J.K. Rowling er et eventyr af den bedste slags. Det handler om ti-årige Harry Potter, der har boet hos sin moster og onkel, Petunia og Vernon Dursley, og deres tiårige søn Dudley, siden Harry var et år gammel, fordi hans forældre blev dræbt. Kort før sin elleve års fødselsdag begynder Harry at modtage mystiske breve, men får dem aldrig læst, fordi hans onkel Vernon sørger for at flå dem af ham. Vernon flygter med hele familien ud på en ø ude i havet for at undgå brevene. Natten til Harry's 11 års fødselsdag, mens alle ligger og sover, bliver døren slået ind af kæmpen Hagrid som er nøglebærer og godsforvalter på Hogwarts. Når Harry og Hagrid er ude for at finde de rigtige ting til Harry's skolegang, forklarer Hagrid ham hvordan landet ligger med hensyn til hans familie og hvorfor Harry er berømt.
Oppe på Hogwarts får Harry sig to rigtig gode venner. Ron Weasley, som han øjeblikkeligt bliver venner med, og Hermione Granger som de to drenge først ”accepterer” efter et par misforståelser. Harry og kompagni finder ud af, at den legendariske substans the Philosophers Stone eller De Vises Sten er skjult på skolen, og de mistænker eliksirprofessor Severus Snape for at ville stjæle den. Harry finder dog ud af, at det er Voldemort som prøver at stjæle stenen, den onde troldmand, der slog Harry's forældre ihjel. Harry når dog at redde stenen fra Voldemort, og bliver selv reddet af Dumbledore, skoleleder på Hogwarts.

FORTÆLLETEKNIK
J.K.'s fortælleteknik er noget for sig. Hun kan virkelig få sin læser til ligefrem at ”suge” teksten i sig. Rent teknisk er den skrevet i 3. person med en skjult forfatter, men hendes sprog og hittepåsomhed er genial. Den måde hun opbygger en følelse hos læseren.
Man har på en måde ondt af Harry. Det, at han er forældreløs, bor hos nogle onde mennesker hvor ingen forstår ham, og skal gå i sin tykke fætters aflagte tøj. Indtil man så får at vide at han er troldmand (en af de bedste) og at han kommer til at gå på en af de bedste troldmandskoler i verden.
...

Harry Potter
Er vores hovedperson og dermed vores helt. I afsnittet om den klassiske helt kan I læse mere om det. Selve Harry's udseende er somsagt meget sparsomt beskrevet, for at læseren selv skal kunne forstille sig sin egen Harry.
,,... but Harry had always been small and skinny for his age… Harry had a thin face, knobbly knees, black hair and bright-green eyes. He wore round glasses held together with a lot of Sellotape because of all the times Dudley had punched him on the nose. The only thing Harry liked about his own appearance was a very thin scar on his forehead which was shaped like a bolt of lightning.” (HPPS p. 20)
Harry får altid Dudley's aflagte tøj, så det er ikke hans tøj der fortæller så meget om ham. Harry bliver af Fordelingshatten sat i Gryffindor hvor de modige hører til, men Hatten er i tvivl om det skal blive Slytherin som er til de store og mægtige. Man behøver jo ikke at være ond, selvom de fleste af Slytherins elever virker som om de alle var i familie med Voldemort.
Så hvad fortæller det os om Harry?
...

BUDSKAB
Det budskab Rowling prøver at give os med bøgerne er ikke nødvendigvis ét enkelt budskab, men mange. Faktisk virker JK ikke så optaget af at komme med et budskab, men mere af at fortælle en god historie. Et bud på et budskab kunne dog være, at der stadig er håb i verden og at det gode vil vinde over det onde til sidst, endnu et nik til det Nye Testamente og Jesu, for det som Rowling mest af alt vil fortælle os med Harry Potter serien, er om den uendelige kamp mellem det gode og onde.
...

TAL OG EVENTYR
Tal har altid været tæt knyttet til eventyr. Der er visse tal som går igen, for eksempel tallene tre og syv. I kapitlet ”Diagon Alley” (HPPS kap. 5, p. 49) bruger Rowling udelukkende primtal , der på en måde også er magiske tal. Selve navnet på kapitlet er også en slags matematisk vits. ,,Diagon Alley” fortæller en, at gaden løber ”diagonally”, altså på skrå. Til at starte med, betaler Harry uglen der afleverer avisen, 5 Knut. Næst ser vi, at antallet af alle tingene på Harrys liste er primtal (3,1 og en kedel i størrelse 2.)
...

HARRY SOM EN KLASSISK HELT

Et af de virkemidler Rowling benytter sig af, er genkendelsen, for Harry virker som en meget velkendt slags helt. Da læseren lærer ham at kende, i HPPS, er han det som kunne kaldes en forbyttet prins, ligesom både Moses og kong Arthur og mange andre i hver eneste kultur. Harry vidste jo hverken at han var en troldmand, eller at der i det hele taget fandtes en troldmandsverden, før han fik brevet med indbydelsen til at begynde på Hogwarts.
Harry er også, i hvert fald hvad familien Dursley angår, en grim, forældreløs ælling, der stuves af vejen i et pulterrum under trappen og kun får rester at spise.
Også Harrys eventyr følger et velkendt mønster. Forfatteren og litteraturhistorikeren Joseph Campbell har skrevet udførligt om den arketypiske helt, i bogen The Hero With a Thousand Faces, som Campbell mener at er en gennemgående figur i kulturer over hele verden. Fra Odysseus i oldtidens Grækenland til Luke Skywalker i Star Wars, er der en slående lighed mellem disse helte og sagnene om dem. Hvis man ser på HP fra denne vinkel, viser der sig, at Harrys historie har mange træk tilfælles med et klassisk eventyr eller myte. Det første der sker i et klassisk eventyr, er at eventyret kalder, og heltens selv, der indtil nu har sovet, vågner.
Campbell sammenfatter sagnene på denne måde:
...

HVORFOR HARRY?
For hundrede år siden var det spændende at læse Jules Vernes historier om tidsrejser, både der kunne sejle under vandet og rejser til månen. Folk var helt opslugte af idéen om at kunne køre i selvfremdrivende fartøjer. Da alle disse ting så blev mulige, blev de efterhånden mindre spændende at læse om. Magien blev nødt til at komme andetsteds fra og vi fandt den i fantasiverdenen. Ikke lasere, men sværd. Magi, ikke elektricitet. Landsbyer i stedet for storbyer. Fortiden og ikke fremtiden. At kunne leve sig ind i en verden af noble riddere og skønne ungmøer. Og det er lykkedes J.K. Rowling at sætte os ind i en flere hundrede år gammel og næsten glemt verden igennem hele verdens yndlingstroldmand: Harry Potter. Nøjagtig ligesom J.R.R. Tolkien tryllebandt os med sit episke værk: Ringenes Herre.
... Køb adgang for at læse mere

Harry Potter and the Philosopher's Stone - Analyse

[4]
Bedømmelser
  • 24-11-2010
    jeg er imponeret. Flot arbejde. god opgave at hente inspiration fra
  • 06-05-2011
    Givet af HF-elev på 1. år
    flot opgave...rigtig god hjælp :)
  • 18-12-2014
    super fin opgave som har hjulpet meget
  • 14-01-2008
    tak for hjælpen det er nu rart at læse ting igennem her inde før man selv går igang så man har en ide om hvad er godt og skidt. +