Skriv din e-mail

 

E-mailens opbygning

En e-mail indeholder grundlæggende fire elementer. Først er der de indledende formalia, som ikke indgår i selve brødteksten. Dernæst er der en indledning, en hoveddel og en afslutning. Særligt i forhold til indledning og afslutning er det vigtigt, at du er særlig opmærksom på, hvilke høflighedsfraser man typisk bruger i de sammenhænge.

Formalia

Det første du skal have udfyldt er de formelle ting, som en e-mail skal indeholde:

  • To
  • From
  • Date
  • Subject

Opgaveformuleringen fortæller dig normalt, hvem din modtager er (oftest får du både navn, firmanavn og mailadresse).

Du kender også normalt det firma, som du skal repræsentere som afsender. Du skal dog være opmærksom på, om du bliver instrueret i at bruge dit eget navn (typisk for EUX), eller om du er fri til at opdigte et navn.

I datofeltet skal du også være opmærksom på, om du er blevet bedt om at bruge dags dato (igen typisk for EUX), eller om du bare kan udvælge en dato, som virker passende.

Emnelinjen (subject) skal være kort og præcis. Tænk over, hvad din e-mail omhandler og udtryk det i ét eller flere ord.Hvis opgaven beder dig om at kommentere en ordre med et specifikt ordrenummer, er det desuden en rigtig god praksis at inkludere ordrenummeret i emnefeltet (det gælder i øvrigt også for e-mails i vir...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind