Filmiske virkemidler
- Subjektivt kamera viser, hvordan selviscenesættelsen virker
- De symmetriske billedkompositioner understøtter den pæne facade
- Lys og mørke understøtter modsætningen mellem facaden og det egentlige
- Musikken understøtter også filmens modsætninger
- Hjemmet iscenesættes som et teater
- Overdrivelserne har en humoristisk virkning
Subjektivt kamera viser, hvordan selviscenesættelsen virker
Subjektivt kamera er et hyppigt anvendt virkemiddel i filmen. Det subjektive kamera lader os nemlig se, hvordan familiens selviscenesættelse virker, når man ser den udefra. Vi får med andre ord et blik på den facade, som familien stiller op overfor omverdenen. Et godt eksempel er morgenmadsscenen, hvor familien udfører et nøje koreograferet vink til postmanden. Her ser vi familien fra postmandens synsvinkel.
De ser lykkelige, sunde og harmoniske ud. Drengen spiser Ota Solgryn – de dyreste havregryn, penge kan købe.
Sådan ser det i hvert fald ud fra postmandens synsvinkel. Men i virkeligheden mimer familien bare, at de spiser. Der er ingen solgryn i pakken, og der ingen kaffe på kanden. Der er ikke andet end billigt toastbrød.
Der er også andre eksempler på brugen af subjektivt kamera. F.eks. i indledningen af filmen, hvor Hanne står på fortovet og kigger ind gennem vinduet, men hun signalerer til Carsten, hvordan han skal justere gardinet, så kun de rigtige dele af huset kan ses fra vejen.