SWOT-opstilling
Vær kortfattet men alligevel præcis
SWOT-analyser præsenteres ofte i en tabel med fire kvadranter. Her skrives punkterne typisk kort, så teksten forbliver læselig og matricen overskuelig. På den anden side et det også vigtigt at være præcis, så der ikke bare kommer til at stå nogle få ord, som du kun selv forstår.
Hvad det betyder i praksis, er svært at vejlede omkring, da det afhænger af det konkrete forhold. Du kan dog her finde et eksempel, som illustrerer pointen.
Kort og præcist: ”Effektiv digital markedsføringsstrategi med høj ROI”
For kort: ”Digital markedsføring”
For langt: ”I løbet af de sidste par år har virksomheden investeret en del ressourcer i digital markedsføring, inklusiv sociale medier, email-kampagner og SEO. Disse tiltag har generelt været vel modtaget af målgruppen og har ført til en forbedring i online tilstedeværelse og en øgning i antallet af leads.”
Udvælg 2-5 relevante faktorer i hvert felt og placer de vigtigste ting først
Når du har lavet din situationsanalyse, vil du have fundet frem til en række forhold der kan placeres i SWOT-matricen. Du skal lave en sortering af disse, så du sætter de vigtigste øverst. I forhold til antallet skal du som tommelfingerregel have mellem 2-5 faktorer i hver kvadrant. Hvis du kommer til at medtage for mange forhold, kan det føre til, at det samlede billede bliver uklart, og analysen dermed ...