På de næste sider får du hjælp til at analysere “Søndag morgen”. Novellen er skrevet af Peter Poulsen og udkom i 1987 i Myrens fortællinger.
Hvis du har behov for mere hjælp til at komme i gang med analysen på egen hånd, anbefaler vi, at du læser vores generelle vejledning til novelleanalyse:
Konflikten løses ikke
Gennem fortællerens tanker hører vi om forholdet mellem kvinden og hendes mand. Vi hører ligeledes om hendes oplevelse af at være en fremmed. Kvinden og hendes mand er flygtet fra et land, som de ikke kan vende tilbage til, for så vil manden vil komme i fængsel.
De må leve som lavtlønnede arbejdere i København, hvor folk har en anden kultur og religion end dem selv. De drømmer om at vende tilbage, men måske kommer det aldrig til at ske. Her ligger novellens konflikt: De er fastlåst i deres liv som indvandrere, og deres fremtid er uvis.
Men der er ikke en egentlig udvikling i novellens konflikt. Der er ikke noget afgørende vendepunkt i novellen, så konflikten løses ikke. Vi kan sige, at novellen ender samme sted, som den startede: I slutningen ligger kvinden stadig i sin seng, og der er ikke egentlig sket noget. Hendes situation har ikke ændret sig.
Derfor virker novellen som et øjebliksbillede. Den beskriver en tilstand, snarere end en kæde af begivenheder. Vi kan sige, at kompositionen spejler parrets livssituation og dermed novellens konflikt: De er fastlåst i deres tilværelse i København, hvor de ikke kan komme videre med deres liv.